Review

Games: een dialoog met de botte bijl

Geduld wordt beloond in het computerspel Dragon Age 2. Beloond met een interessante hoofdrolfiguur, een boeiend verhaal en een (overwegend) sprankelende dialoog.

Een stadstaat op stelten in Dragon Age 2. (Beeld Bioware) Beeld
Een stadstaat op stelten in Dragon Age 2. (Beeld Bioware)

Het geduld van de speler wordt wel heel zwaar op de proef gesteld, want Dragon Age 2 doet er een eeuwigheid over om op stoom te komen. Ontwikkelaar Bioware - veelvuldig gelauwerd voor deel 1 dat in 2009 verscheen - neemt uitgebreid de tijd om het verhaal, nota bene grotendeels verteld in flashbacks, in de steigers te zetten.

Dragon Age 2 vertelt de belevenissen van Hawke, die uit het koninkrijk Ferelden zijn gevlucht nadat dit onder de voet is gelopen door de Darkspawn, een kruising tussen mens en monsters. Ze zoeken hun toevlucht in de stadstaat Kirkwall. Van daaruit rijst Hawke langzaam tot een heldenstatus, afhankelijk van de keuzes die de gamer maakt. Het verhaal wordt verteld door de figuren die hem/haar vergezellen.

Als rollenspel lijkt Dragon Age 2 wel iets minder te kiezen te bieden dan zijn voorganger. Hoewel we nog steeds het geslacht kunnen selecteren en de haardracht, en vanzelfsprekend de rol van Hawke (krijger, schurk of tovenaar), is de mogelijkheid om voor een specifiek ras te kiezen weggevallen. In de eerste Dragon Age konden we onze held van de grond af opbouwen.

Ook de stad Kirkwall voelt kleiner aan dan de uitgestrekte wereld die de streek Ferelden bood in de eerste Dragon Age. Het avontuurlijke gevoel van een nieuwe plek ontdekken ontbreekt een beetje aan het tweede deel.

Wat Kirkwall aan grootsheid mist, compenseert het decor van Dragon Age 2 met een kleurrijke samenleving, als je een wereld van onverdraagzaamheid, slavernij en onderdrukking zo kunt kenschetsen. Als de game eenmaal op gang komt, pakt hij de speler bij de lurven en dompelt hem onder in een fascinerende fantasy.

Duidelijk is dat het volk van deze benauwde veste wel meer zorgen aan zijn kop heeft dan een dreigende invasie van de Darkspawn.

Kirkwall is verdeeld in districten, die toegankelijk worden naarmate de macht van Hawke toeneemt. De edelen wonen in Hightown aan het einde van een moeizaam te beklimmen stenen trap, het janhagel verpoost zich in het grauwe, duistere Lowtown.

Jammer genoeg kan Hawke zich niet ongehinderd van wijk naar wijk begeven, maar valt het spel terug op een kaart als de speler de uitgang van een buurt bereikt.

Het zijn de inwoners van Kirkwall die leven blazen in Dragon Age 2. De speler kan dankzij een dialoogwiel, geleend uit de science fiction-kraker Mass Effect, het lot van zijn hoofdrolspeler. Dialogen vormen het hart en ziel ook in deze game. Het spel waarschuwt gelukkig voor woorden en reacties die leiden tot een handgemeen of zwaardgevecht. De gesprekken zijn er fors op vooruitgegaan in dit vervolg.

Dat zelfde geldt voor de gevechten, waarbij de speler snel kan wisselen tussen alle krijgers in Hawke's gezelschap, wapens en toverspreuken. Nog altijd kan het scherm een beetje overweldigend vol raken, ook omdat gewonde tegenstanders in fonteinen van bloed ten onder gaan.

De queesten buiten de muren van Kirkwall voelen wat eentonig aan, al voegt elke geslaagde onderneming wel een welkom stukje aan de puzzel toe die Dragon Age 2 heet. Uiteindelijk komen er tientallen verhaallijnen bijeen in een boeiende finale.

Bioware heeft met successen als Baldur's Gate, Never Nights en Mass Effect een reputatie hoog te houden. Die kroon, hoe bloederig ook, zit Bioware nog steeds als gegoten.

Dragon Age 2 (Bioware / Electronic Arts)
Uitgebracht voor Xbox 360, PlayStation 3, Windows
Geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder

null Beeld
null Beeld
null Beeld
null Beeld
Dragon Age 2 geeft een geheel nieuwe betekenis aan het begrip bloedvergieten. Beeld
Dragon Age 2 geeft een geheel nieuwe betekenis aan het begrip bloedvergieten.
null Beeld
Meer over