Friswitte jurkjes flirten op Bach

In de bolle onderkant van de reusachtige koperen kroonluchter ziet het publiek zich in miniatuur weerspiegeld. We zitten rondom een witte, rechthoekige dansvloer....

Door Mirjam van der Linden

Maar na dit logische, concertante begin, dat meteen ook onderstreept dat muziek en dans in de voorstelling van Dance Works Rotterdam gelijke grootheden zijn, werkt de entree van de dansers als een donderslag bij heldere hemel.

Dit komt niet alleen door hun friswitte jurkjes en shirtjes, bedrukt met arceringen in oranje-groen-blauw of rood-geel-blauw, een verwijzing naar kunstenaar Jasper Johns. Ook ‘de flirt’ waarvan bijna heel Mind and Matter is doordrongen, zorgt voor een ‘clash’. Alsof de dansers met speelse, lichte, sensuele bewegingen de strijd aangaan met het zware ademen van het Van Hagerbeer/Schnitger-orgel. Hoe virtuoos dit instrument ook kan klinken, het blijft iets donkers en bezonkens houden.

Choreograaf Ton Simons bouwt zijn stuk op volgens beproefd concept: als een reeks van elkaar gescheiden scènes. Een geordende puzzel, net als de bewegingen: de gratie van klassiek ballet wordt gemixt met de tegendraadsheid van de postmodernen.

Essentieel voor het welslagen van Simons stijl is de combinatie van haarscherp, maar toch ook gevoelig dansen, zodat de vele gestrekte armen en benen geen ledematen van een harkerige trekpop worden. De kwikzilveren Sara Erens, de uitdagende Caroline Harder en de lyrische Kim Saveus, een opmerkelijke danser die pas een seizoen bij het gezelschap werkzaam is, beheersen die specifieke timing tot in de finesses.

Er is een ‘jong’ paar – onbezonnen, spontaan – en een ‘rijp’ paar, dat in het elkaar uitdagen veel meer durft te vertrouwen op langzame bewegingen en intense blikken. Met meer dan twee wordt de flirt nog meer een spel, een competitie bijna. Hoe aardig allemaal ook, pas in het tweede deel gaat Mind and Matter echt leven. Met name in het slotstuk – weer een Prelude en Fuga, maar nu met de hele dans groep. Na de versnippering komt hier alles samen, in een meeslepende finale waarbij de dansers af en aan rennen, geladen met energie, vrijheid en vreugde. Alsof ruimte, muziek en dansers elkaar eindelijk voluit omarmen.


Mind and Matter. Choreografie: Ton Simons. Muziek: J.S. Bach. 4/8, Grote Sint Laurenskerk, Alkmaar. T/m 7/8. Daarna Nicolaikerk Utrecht (9/10). Abdijkerk Toulouse (15, 16/10).

Meer over