Fris, brutaal en krachtig mannenspel

Sahars bewegingsmateriaal is rijk, gek scherp en precies.

Annette Embrechts
Jozefien Debaille in de openingsscène van Icon. Beeld Hans Gerritsen
Jozefien Debaille in de openingsscène van Icon.Beeld Hans Gerritsen

Tijdens haar openingssolo breekt ze los uit aluminiumfolie. Alsof ze jaren ingepakt heeft gezeten. Zo zou je het kunnen zien. In 1997 maakte artistiek leider Ed Wubbe het sfeervolle moderne muziekballet Nico op nieuwe composities van de beroemde Velvet-Underground-muzikant John Cale. Het werd een ontroerende ode aan de eenzame, ongrijpbare cultfiguur Nico, zangeres van de legendarische band.

In ICON/NICO gebruikt Wubbe opnieuw songs van Nico, zoals Nibelungen en The End, en de toen opgenomen livemuziek van Cale, mooi uitgevoerd door gelegenheidsband Ice Nine. Wubbe haalt Nico uit haar verpakking. Jozefien Debaille danst op zilverkleurige hakken tussen het dwarrelende folie. Later steken meer danseressen het podium over, in glimmend grijs. Soms zwalken ze, zoals ook de zwaar verslaafde Nico onvast in het leven stond. Een groep mannen kruist langszij met zonnebrillen (Lou Reed?) en energieke, snedige armgebaren. Toch blijft het onbestemd wat Wubbe met deze herinterpretatie van Nico wil laten zien. Op doek knipperen beeldfragmenten van het Duitse voormalige fotomodel. En het zilver kan verwijzen naar de met folie beklede Factory van Andy Warhol, de kunstenaar die Nico lanceerde als Velvet-zangeres.

Mannelijke dansers van Scapino Ballet Rotterdam in WOLF, de choreografie van Itamar Serussi Sahar voor het programma ICONS. Beeld Hans Gerritsen
Mannelijke dansers van Scapino Ballet Rotterdam in WOLF, de choreografie van Itamar Serussi Sahar voor het programma ICONS.Beeld Hans Gerritsen

Toch pakken de op zich mooie damessolo's en voorbij schietende mannengroepen nog niet samen tot een imponerend geheel, dat zich in je herinnering schrijft. Dat doet wel het mannelijke sextet WOLF, van de nieuwe huischoreograaf Itamar Serussi Sahar. Hij werkte een eerder mannenkwartet Test uit tot een fris, brutaal en krachtig mannenspel met kokette dansposes. Sahars bewegingsmateriaal is rijk, gek, scherp en precies en zit de Scapinodansers als gegoten, waarbij Alexandre Jolicoeur eruit springt. Spannend als hij straks Scapinovrouwen choreografeert. Felix Landerer sluit ICONS af met 15 Minutes or Less, waarin het ensemble in Baghwan-rood samenklit en danseressen crowdsurfend naar voren stuwt. Bonnie Doets en Bryndis Brynjolfsdottir pakken die solomomenten scherp op, maar het geheel blijft een wat eentonige groepsverschuiving. Totdat Jozefien Debaille in één beweging naadloos van haar kostuum wordt ontdaan. Staat ze weer uitgepakt.

ICONS door Scapino Ballet Rotterdam. Premières van Ed Wubbe, Felix Landerer en Itamar Serussi Sahar. 30/9, Rotterdamse Schouwburg.Tournee t/m 20/12. www.scapinoballet.nl

Mannelijke dansers van Scapino Ballet Rotterdam in WOLF, de choreografie van Itamar Serussi Sahar voor het triple bill-programma ICONS. Beeld Hans Gerritsen
Mannelijke dansers van Scapino Ballet Rotterdam in WOLF, de choreografie van Itamar Serussi Sahar voor het triple bill-programma ICONS.Beeld Hans Gerritsen
Meer over