Nieuws

Ford is nu ook klaar met de saaie, betrouwbare Mondeo. De zakenrijder was dat al eerder

Na drie decennia stopt de autofabrikant met de productie van de Ford Mondeo. Zijn berijder nam zijn toevlucht al eerder tot hybride of elektrische wagen met lage bijtelling.

null Beeld

In de jaren negentig was hij de vaandeldrager van de beschaafde zakenrijder: de Ford Mondeo. Afgelopen weekend kondigde Ford aan na bijna drie decennia te stoppen met het model. Belangrijkste reden: de zakenrijder heeft geen interesse meer.

De Britten hadden er zelfs een naam voor: Mondeoman. Mondeoman deed iets in zaken, handel of consultantcy. Woonde in een buitenwijk en had geen greintje Italiaanse of Franse flair, schreef de Volkskrant in 2008.

De Mondeo was onderscheidend in zijn niet-onderscheidend zijn. ZIjn berijder was van de keurige soort, heel anders dan de eigenaar van een BMW 3-serie of een Alfa Romeo. Betrouwbare types, in tikje saai confectiepak, maar heus wel van deze wereld.

Jarenlang had Ford succes met de Mondeo, die veel waar voor geld bood. Die eigenschap is nooit veranderd, maar die van zijn berijder wel. De laatste jaren ging het bergafwaarts met Mondeo’s populariteit. De reden was – in elk geval in Nederland – dat Ford de slag om de zakenrijder had verloren. Het merk was te laat met een spaardiesel (een klein decennium geleden mateloos populair om zijn lage bijtelling), te laat met een hybride (die kwam er pas rond 2018, toen alle voordelen voor de zakenrijder al waren verdampt) en een elektrische variant zag nimmer het daglicht.

Dus rijdt Mondeoman nu een Tesla Model 3. Of godbetert een elektrische Kia Niro. Waarmee hij wel profiteert van lage bijtelling.

De klant was ook uitgekeken op de saaie sedan, zeker in Amerika, waar de stekker eerder al uit de Fusion ging, zoals de Mondeo daar heet. De klant wil een SUV. Ford probeerde een jaar of vijf geleden nog te redden wat er te redden viel door een ‘premium’ lijn te lanceren; Vignale. Met handgestikt leder en ‘exclusieve’ lakkleuren. Vignalerijders kregen een haal- en brengservice en hun auto werd gratis gewassen. De relatiemanager (de autoverkoper dus) schonk bij geselecteerde Vignale-dealers bovendien een kopje Nespresso bij het invullen van de optielijst.

Twee jaar geleden meldde The Sunday Times al dat het einde van de Mondeo ook hier in zicht was. Dit werd toen nog ferm ontkend door Ford: de Mondeo blijft een van de kernmodellen, aldus het merk toen. Blijkt maar weer dat de verkoper van de Mondeo niet zo betrouwbaar is als de auto zelf.

Meer over