Focus!

Nuttige tips voor ouders van tieners met internetverslaving

Aleid Truijens

Franse woordjes leren terwijl Facebook open staat én muziek. En YouTube natuurlijk, voor het noodzakelijke chillen tussendoor. En een spelletje dat je met iemand speelt.

Onderwijl pingelen de whatsappjes en tweets binnen, die allemaal eerst beantwoord moeten worden. Anders denken je vrienden dat je niet meer bestaat. Dat je er niet meer voor ze bent. Dat je sukkelig vroeg naar bed gaat. Dat je 'uit staat'. Uitstaan is het ergste wat een puber kan overkomen. Hij zet dus altijd alles aan. Die Franse woordjes doet hij er gedachteloos bij. Ze beklijven niet.

Multitasken, op het oog zijn kinderen er ontzettend handig in. Tot voor kort geloofden velen dat dít nu de nieuwe, multimediale mens was, die moeiteloos dat kon waarin de trage oudere generaties faalden. Vergeet het, schrijft Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders Online en Mediaopvoeding.nl. Pubers kunnen technisch geweldig multitasken maar dat gaat ten koste van de concentratie op de belangrijkste taak. Of je nu online leest of uit een boek, de inhoud dringt pas echt door en je legt pas verbanden als je al het andere uitzet. Voor schrijven geldt dat nog sterker.

Pardoen zegt dit niet alleen uit eigen ervaring met pubers en die van andere ouders - het is dé kwestie op ouderavonden -, maar ook op gezag van breinwetenschappers: puberhersenen moeten worden getraind om te leren focussen en reflecteren. Maar ze zijn ook gevoelig voor verslaving. Multitasken is lekker. Maar telkens een onvoldoende halen of afglijden naar een lager schooltype niet.

Hoe breng je je kind tot bewust, aandachtig mediagebruik, zonder het z'n plezier in de sociale media te ontnemen? Door erover te praten. Door Echte Vragen te stellen, geen vermomde verwijten. Vragen over hun ervaringen, hun groepsgedrag, hun manier van leren en hun doelen. Dan voelen ze zich serieus genomen. Pardoen geeft tientallen mooie voorbeelden van zulke vragen. Een nuttig en amusant boek.

Meer over