Filmfestival opent grillig en niet-hapklaar

Het International Film Festival Rotterdam opent met Koreaanse nouvelle vague. ‘Regisseur Park Chan-ok vertrouwt op de intelligentie van haar publiek’, zei directeur Wolfson woensdagavond.

Van onze verslaggever Bor Beekman

‘Het werd tijd ook.’ Nooit eerder opende het International Film Festival Rotterdam met een Koreaanse film, memoreerde directeur Rutger Wolfson in zijn openingsspeech van de 39ste editie van het filmfestival, woensdagavond in de Rotterdamse Doelen. ‘De Koreaanse cinema en filmindustrie is al vijftien jaar extreem creatief en succesvol, en alle grote filmfestivals programmeren inmiddels standaard Koreaanse films in hun competities.’

Weinig toegankelijk

Paju, van de filmmaakster Park Chan-ok, een sensitieve, weinig toegankelijke film over om elkaar heen draaiende personages, is het soort cinema dat het festival graag programmeert: grillig en niet-hapklaar. Waar de concurrerende filmfestivals (Cannes, Venetië, Berlijn) voor de openingsfilm graag iets door de knieën gaan, en een tikje toegankelijker selecteren, weigert het IFFR concessies te doen. Wolfson, in zijn toespraak: ‘Regisseur Park Chan-ok vertrouwt op de intelligentie van haar publiek.’

De regisseur won in 2003 in Rotterdam al eens een Tiger-award met haar debuut A Day a Pig Fell Into the Well, en werd in 2009 in Korea uitgeroepen tot beste vrouwelijke regisseur. Ook de vorige editie van het IFFR won een Koreaan een Tiger-award; Yang Ik-June, met zijn uiterst gewelddadige, maar ook zeer vermakelijke Breathless.

tekst loopt door na video

]]>

Afrika

Een centraal thema kent het festival dit jaar niet, of het moet de extra aandacht voor Afrikaanse cinema zijn, in de speciale programmaonderdelen Forget Africa en Where is Africa.

Maar ook Azië is – zoals vrijwel elke editie – dominant aanwezig in de programmering. De twee hoofdgasten, die ieder met een retrospectief worden geëerd, zijn de Japanse nouvelle vague-filmer Yoshida Kiju en de Japanse Koreaan Sai Yoichi, die graag van genre naar genre springt, en van wie in Rotterdam onder meer zijn nieuwe Ninja-film Kamui te zien is.

Het werk van beiden geldt als goeddeels onbekend onder het arthouse-publiek. Sai Yoichi kreeg nooit eerder een retrospectief buiten Japan, en de films van Yoshida Kiju zijn zelfs op dvd maar moeilijk te bemachtigen.

tekst loopt door na video

]]>

Lebanon

Ook te gast is de Israëliër Samuel Maoz, die in Venetië de Gouden Leeuw won met zijn vanuit een tank gefilmde, claustrofobische oorlogsfilm Lebanon. Die film maakt deel uit van het speciale oorlogsprogramma ’After Victory’, dat historisch en recent oorlogsdrama bijeenbrengt.

De komende tien dagen worden er in Rotterdam ruim driehonderd speelfilms vertoond en ruim vierhonderd korte films. Van de speelfilms dingen er vijftien mee naar een Tiger-award, bedoeld voor eerste en tweede films van nieuwe makers.

Debuutfilm

Voor die competitie is één Nederlandse film geselecteerd: C’est déjà L’été van Martijn Maria Smits. Zijn debuutfilm, over een problematisch functionerend gezin, is gesitueerd in Wallonië.

]]>

De Volkskrant doet uitgebreid verslag van het filmfestival op cinema.nl.

Beeld uit de film Paju, met links actrice Seo Woo. (Volkskrant) Beeld
Beeld uit de film Paju, met links actrice Seo Woo. (Volkskrant)
(ANP) Beeld
(ANP)
Meer over