Familie Holiday biedt kijkje in de stuntkeuken

Het bordje bij de ingang wijst de bezoeker zijn plaats: 'Zonder jarenlange training en ervaring is het onverantwoord en levensgevaarlijk om deze stunts geheel of gedeeltelijk na te doen.' Een overbodige waarschuwing lijkt het, want wie de foto's ziet van vliegende auto's, brandende motoren en gelanceerde speedboten, moet daar niet...

In een oude havenloods in Rotterdam gunden Nick Holiday en zijn zoon Nick jr. bezoekers dit weekeinde met demonstraties en een 'expositie' een kijkje in de keuken van hun werk. Vader en zoon behoren tot het zeer selecte groepje stuntmannen dat Nederland rijk is.

Hoewel stuntman al niet onaardig staat op je visitekaartje, noemt Nick Holiday zich het liefste cascadeur, kunstenmaker. Geenszins te verwarren met waaghals, want dat is hij niet. 'Een goed uitgedachte en berekende stunt levert minder gevaar op dan een ritje op de snelweg.'

Kunsten maakt hij al dertig jaar. Er zullen weinig Nederlanders zijn die Nico Hoogendijk, zoals hij werkelijk heet, nog nooit aan het werk hebben gezien. In honderden films, videoclips en televisieseries is hij door het beeld komen vliegen. In De eerste de beste was hij een graag geziene gast en in 1988 won hij op het Filmfestival van Cannes een Zilveren Leeuw voor zijn Postbus 51-spot over het gebruik van de autogordel. Waar acteurs niet meer mogen of durven, komt Holiday opdraven.

Hij begon als assistent van Jan Vos, de Nederlandse stuntpionier die in 1977 bij een motorstunt om het leven kwam. Dat ging Holiday niet in de koude kleren zitten. 'Het was een van de zeldzame keren dat Jan een stunt deed en ik er niet bij aanwezig was. Achteraf gezien had het ongeluk gemakkelijk voorkomen kunnen worden. Hierna heb ik het stuntwerk een tijdje niet meer zien zitten en overwoog ik serieus de handdoek in de ring te werpen.'

Maar hij ging door. Wel bedacht hij dat het in zijn eentje niet zou gaan. 'Een veilige stunt is alleen mogelijk met de hulp van vakbekwame en ervaren medewerkers.' Hij verzamelde een team om zich heen en deed het land in 1984 versteld staan met zijn wereldrecord kamikaze-dive op het circuit van Zandvoort. In een auto liet hij zich van 42 meter hoogte naar beneden vallen om zich eerst in vier andere auto's te boren en er vervolgens levend uit te kruipen.

'Prachtig natuurlijk', blikt hij terug. 'Maar bijna net zo belangrijk was dat ik er de titel best geklede stuntman verwierf.'

Sinds een paar jaar maakt ook zoon Nick deel uit van het stuntteam. Als we pa moeten geloven, stuntte junior al op zijn tweede. 'Toen had hij zijn eerste motor en twee jaar later een DAF-automaat met verlengde pedalen.'

Het stuntteam van vader en zoon is inmiddels uitgegroeid tot een school. Acht leerlingen bekwamen zich in drie tot vijf jaar tijd in het werk. Het is een allround opleiding. De leerlingen moeten alle disciplines beheersen. Ze kunnen afstuderen door een aantal stunts heelhuids te volbrengen, een soort examenstunts dus.

Het blijkt zeker niet voor iedereen weggelegd. 'In de afgelopen drie jaar hebben honderden kandidaten zich aangemeld en meegetraind. Daar is slechts een enkeling van overgebleven die echt geschikt en gemotiveerd was om de zware opleiding te volgen. Dat zijn de jongens en meiden waar ik nu, als het om discipline en verantwoordelijkheidsbesef gaat, mijn hand voor in het vuur steek. Hen heb ik als volwaardig lid opgenomen in mijn stuntteam.'

De locatie van de school is ideaal: een verlaten parkeerterrein om de hoek, de Nieuwe Maas voor de deur en daarboven genoeg open lucht om ongehinderd uit een vliegtuig te buitelen. Bij de opening van de expositie, vrijdagavond, moeten de toeschouwers, tot ergernis van het stuntteam, ruim twee uur op de stuntende parachutisten wachten. 'De luchtverkeersleiding ligt dwars. Het vliegtuig mag niet hoger komen dan twee kilometer en dat is te gevaarlijk.'

De expositie zelf is niet bijster spectaculair. De volgens junior tentoongestelde verzameling 'grote stunts' blijkt een verzameling auto's, motoren en speedboten, bemand door etalagepoppen. Hier en daar is het kennelijk fout afgelopen en liggen de poppen op apegapen onder de wrakstukken.

De expositie was alleen de afgelopen drie dagen open. Vandaag keren Nick en Nick terug tot de orde van de dag, het opleiden van stuntmannen. En als het aan Nick senior ligt, is hij binnen een paar jaar op de buis met zijn eigen live-stuntshow. De bedoeling is dat daarin nog heel wat wereldrecords sneuvelen.

Raoul du Pré

Meer over