'Fabuleus werk bij grote schenking Stedelijk Museum'

Coosje van Bruggen, overleden in 2009, is zich altijd met het Stedelijk verbonden blijven voelen. 'Mijn vader en ik weten zeker dat ze dit gewild zou hebben', zegt haar dochter.

Nell Westerlaken
Failing to levitate in my studio. Foto-experiment van Bruce Nauman uit 1966. Beeld Cordis
Failing to levitate in my studio. Foto-experiment van Bruce Nauman uit 1966.Beeld Cordis

Van grote conceptuele kunstwerken tot persoonlijke brieven en verjaardagskaartjes: het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft een schenking van 175 werken gekregen uit de collectie van het kunstenaarsduo Coosje van Bruggen en Claes Oldenburg.

De werken geven een dwarsdoorsnee van de kunst in de jaren zestig en zeventig. 'Die persoonlijke aspecten als brieven en andere correspondentie maken deze schenking bijzonder. Er zit een warme menselijke kant aan die niet meteen wordt geassocieerd met minimalistische en conceptuele kunst uit die tijd', zegt Bart Rutten, hoofd collecties van het Stedelijk.

De in Groningen geboren Coosje van Bruggen (1949-2009) werkte van 1967 tot 1971 als curator in het Stedelijk en leerde veel kunstenaars persoonlijk kennen. 'In de schenking zitten brieven van de Duitse minimalistische kunstenaar Hanne Darboven aan Coosje. Die gaan voor een deel over kunst. Interessant onderzoeksmateriaal', aldus Rutten. Het Stedelijk krijgt daarnaast ook werk van Carl Andre, Anselm Kiefer, Bruce Nauman, Jeff Wall en Lawrence Weiner.

'Er zijn een paar sterke clusters bij zoals fabuleus werk van de vroege Weiner', aldus Rutten. 'Van Carl Andre hebben we veel werk op papier gekregen en van Jeff Wall vroeg werk uit zijn studioportrettenperiode. Dat soort werken komen bijna niet meer op de markt.' Een ander bijzonder stuk is een kunstenaarsboek van Anselm Kiefer. De Duitse schilder en beeldhouwer schilderde een catalogus over van een tentoonstelling van Donald Judd, en bevestigde zo de band tussen hem en de Amerikaan.

Kunstenaarsduo

Tijdens haar werk in het Stedelijk leerde Van Bruggen de Zweedse beeldend kunstenaar Claes Oldenburg (1929) kennen. Samen vertrokken ze naar de Verenigde Staten om een kunstenaarsduo te vormen. Van Bruggen is zich altijd verbonden blijven voelen met het Stedelijk, volgens haar dochter Maartje Oldenburg. 'Ze kreeg in die tijd veel werk cadeau van bevriende kunstenaars. Moeder stierf op 66-jarige leeftijd en was nog niet bezig met de vraag wat er met de collectie moest gebeuren, maar mijn vader en ik wisten absoluut zeker dat ze dit gewild zou hebben.' Een schenking aan een museum in de VS zou de familie een aanzienlijk belastingvoordeel hebben opgeleverd.

Het echtpaar Van Bruggen-Oldenburg werd bekend door alledaagse voorwerpen zoals een wasknijper, een badmintonshuttle, een schop of een paar lucifers enorm uit te vergroten en in een nieuwe context te plaatsen. Het Stedelijk heeft een enorme zaag van het stel. Het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen bezit een kromme reuzenschroef, het Veluwse Kröller-Müller een mega-troffel.

De eerste contacten over de schenking kwamen tot stand in de laatste maanden dat Ann Goldstein directeur was van het Stedelijk, eind 2013. Opmerkelijk is dat er onder de geschonken objecten ook vroege werken zijn van Christoffer Williams, Goldsteins echtgenoot. De exacte waarde van de collectie is niet bekend gemaakt maar 'je moet denken aan iets met zes nullen', volgens Rutten.

Sinds de heropening in 2012 kreeg het Stedelijk schenkingen van onder anderen het verzamelaarsechtpaar Pieter en Marieke Sanders en galeriehouder Paul Andriesse. Een anonieme gever deed een werk van Luc Tuymans cadeau. De collectie Van Bruggen-Oldenburg zal niet in zijn geheel worden tentoongesteld. Maartje Oldenburg: 'Mijn moeder wilde niet de aandacht op zichzelf vestigen, maar op de kunst.' De werken worden geïntegreerd in de collectie.

Donald Judd hides Brünhilde uit 1976 van Anselm Kiefer. Beeld Corbis
Donald Judd hides Brünhilde uit 1976 van Anselm Kiefer.Beeld Corbis
Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen Beeld © Deborah Feingold/Corbis
Claes Oldenburg en Coosje van BruggenBeeld © Deborah Feingold/Corbis
Meer over