‘Europese dance verkeert in crisis’

Daniel Haaksman is de enige Europese dj die baile funk draait, de opwindende mix van hiphop, samba, electro en rock uit de achterbuurten van Rio de Janeiro.‘Er wordt niet gewerkt in studio’s.’..

‘Je weet nooit wat er kan gebeuren als jongetjes van 13 jaar onder invloed van cocaïne op de dansvloer met een pistool zwaaien.’ De Duitse dj Daniel Haaksman voelt zich niet altijd ‘ganz locker’ als hij in Rio de Janeiro op een feest is waar baile funk wordt gedraaid. Maar veel keuze heeft hij niet. Haaksman is de enige Europese dj die deze opwindende mix van hiphop, samba, electro en rock draait. ‘De enige plek waar deze verder wordt gedraaid, is op een van de honderden party’s die elk weekeinde in de favela’s of achterbuurten van Rio worden georganiseerd. Soms georganiseerd door drugsbendes om zo hun waar te kunnen verkopen.’

Zijn eerste kennismaking met baile funk was toen een vriend na een zonvakantie in Rio wat illegale mix-cd’tjes meebracht. Haaksman werd meteen gegrepen door de ‘geile energie’. Over elektronische beats wordt gerapt over het harde leven in de Braziliaanse metropool.

Het resultaat van zijn ‘studiereizen’ presenteerde hij op twee mix-cd’s op zijn platenlabel Essay. Verschil is er nauwelijks tussen de eerste Favela Booty Beats (2004) met dansvloerhits van eind jaren negentig tot ongeveer 2003, en de opvolger More Favela Booty Beats (2006) met de nieuwste hits uit 2004 en 2005. ‘De ontwikkeling van het genre gaat langzaam’, beaamt Haaksman. ‘Er wordt niet gewerkt in studio’s maar op zolderkamers met eenvoudige computers met ouderwetse muzieksoftware.’

Wat de muziek ook al niet vooruit helpt, is het gebrek aan zakelijke infrastructuur. Zo zijn er amper platenlabels. ‘De handel beperkt zich tot de verkoop van zelfgebrande cd’s.’ Van royalty’s is al helemaal geen sprake. ‘Rappers krijgen voor een opname 20 euro en een fles drank. Met optredens in het weekeinde verdienen ze nog wat.’

Nauwelijks bekomen van de Balkan beats worden we nu getrakteerd op de volgende etnodance-rage: ghetto-samba uit Rio. ‘Europese dance verkeert in een crisis, terwijl op andere plekken in de wereld wel spannende dansmuziek wordt gemaakt met invloeden uit de eigen muziektraditie.’

Baile funk mag dan obscuur lijken, ze heeft dezelfde bron als hiphop. In de jaren zeventig mixten dj’s in Rio platen van James Brown met lokale samba en rock. Halverwege de jaren negentig kwamen daar hiphop en elektronische dance bij. En net als bij hiphop worden er volop samples gebruikt van oude en nieuwe hits. ‘Een grote hit in Rio is momenteel een remix van 50 Cents.’

Baile funk is een typisch fenomeen van Rio. ‘In Brazilië heeft elke regio zijn eigen popmuziek. Sao Paulo is meer rockgeoriënteerd. In het noorden hoor je weer techno met samba-invloeden.’ Haaksman is vooral gegrepen door de historische diversiteit van de Braziliaanse pop. Deze maand bracht hij het verzamelalbum Não Wave uit, met een schat aan new wave uit de jaren tachtig. ‘Het is volstrekt unieke muziek. Denk aan Joy Division maar dan met veel percussie.’

Meer over