ESCAPISTISCHE GEDACHTEN

*******..

On a Clear Day

Regie: Gaby DellalMet: Peter Mullan, Brenda Blethyn.In 5 zalen.

On a Clear Day is een Britse productie, maar het had net zo goed een Hollywoodfilm kunnen zijn. Regisseur Gaby Dellal doet haar best de film eruit te laten zien als een kitchen sink-drama over de Schotse arbeidersklasse, maar de gebeurtenissen volgen de tradities van Amerikaanse melodrama’s.

Het begin ziet er authentiek genoeg uit. In Glasgow worden enkele werknemers van een scheepswerf na jaren trouwe dienst weggestuurd, en Dellal brengt hun omgeving met zorg in beeld.

Oude arbeiderswijken, verlaten havens, een kille fish ’n’ chips-zaak: het is het decor van de drama’s van Ken Loach of Mike Leigh. De acteurs roepen dezelfde associatie op. De hoofdrol, de zojuist ontslagen Frank, is voor Loach-veteraan Peter Mullan. Brenda Blethyn, vooral bekend uit Leighs Secrets and Lies, speelt zijn echtgenote.

De leegheid van een leven zonder werkzaamheden wordt door Mullan geroutineerd gesuggereerd. Hij dwaalt door de stad, zondert zich af en wordt steeds depressiever – tot hij tijdens een dagje uit met een paar vrienden een groot plan opvat. Hij gaat het kanaal overzwemmen: dé manier om zichzelf te bewijzen en af te rekenen met de pijnlijke herinneringen die hem achtervolgen.

Het is vooral dat verborgen verleden dat On a Clear Day verpest. Het overwinnen van trauma’s is een te vaak gebruikt en te goedkoop middel voor sentimenteel effectbejag. Zoals ook het idee dat een enkele geslaagde onderneming iedereen van zijn zwaktes en problemen af kan helpen, een escapistische gedachte is die niet thuishoort in de realistische omgeving waar On a Clear Day zich aanvankelijk afspeelde. Mullan en Blethyn zijn als acteurs vrijwel altijd interessant genoeg om naar te kijken, maar met het aanstellerige slot kunnen ook zij niet veel.

DS

Meer over