'Elke artiest bedenkt zijn eigen genre'

Yuri Boselie en Juha van ’t Zelfde vormen samen Viral Radio, dat maandelijks danceavonden organiseert in de Amsterdamse club Trouw....

Hoe komt Viral Radio, dat toch vooral aandacht schenkt aan elektronische muziek, op North Sea Jazz?

Juha van ’t Zelfde: ‘Ik heb ervaring als boeker voor het Bimhuis en heb dus goede contacten ook in de jazzwereld. Ik haalde artiesten als Flying Lotus, Hudson Mohawke en Kode 9 naar het Bimhuis omdat zij muziek maken die zich goed leent om bij te blijven zitten. Zeker toen zij vijf jaar geleden begonnen, was hun muziek niet zo dansbaar. Toen die dansbaarder werd, ben ik ze op dansavonden in Trouw gaan programmeren.

Boselie: ‘Ik maakte een paar jaar geleden de compilatie Beat Dimensions met daarop artiesten als Flying Lotus en Hudson Mohawke. Die hadden toen nog geen officiële releases uit, en klonken ook nog helemaal niet dansbaar. Pas later zijn hippe danslabels als Warp erop gedoken, en zijn ze ook wat dansbaarder gaan klinken.

Van ’t Zelfde: ‘We hebben het echt over hedendaagse geïmproviseerde muziek. Wat we zoeken zijn mensen van onze generatie, dertigers, die hun muziek live op een podium willen brengen en zich dus niet verschuilen achter laptops. Gewoon je album aanklikken op de computer dat is niet genoeg.’

De avond heet Hyperrhythm. Is dat weer een nieuw subgenre in de dance?

Van ’t Zelfde: ‘Het mocht geen Viral Radio heten, want dat is een merknaam. Ik zat een beetje oude blogs van mij te lezen, toen kwam ik dit woord tegen toen ik een post-jungle geluid wilde omschrijven. Het is natuurlijk een grap, aan de andere kant is de muziek die er onder valt weer heel serieus. Er zijn allerlei namen voor de muziek die wij mooi vinden: wonky, dubstep, aquacrunk en zelfs turbosoul. Hyperrhythm vind ik wel een lekker woord met al die dubbele letters.

Boselie: ‘Al die termen zeggen niet zoveel, iedere artiest bedenkt zijn eigen genre. Wat al die mensen bindt, is dat ze hun muziek op internet hebben verspreid. Er is een enorm internationaal netwerk van artiesten die werk uitwisselen. Wie ’s ochtends een track maakt, kan die ’s avonds al door een dj aan de andere kant van de wereld gedraaid krijgen.’

Het klinkt allemaal alsof het zich erg ‘underground’ afspeelt.

Van ’t Zelfde: ‘Juist niet. Dankzij internet is er juist geen underground meer. Niemand hoeft nog lang naar een track te zoeken. Alles is snel te vinden en iedere naam snel op Spotify te checken. Iets kan in tien minuten wereldwijd bekendheid krijgen. Je kunt beter van een ‘overground’ spreken dan van ‘underground’. Wat zo leuk is, is dat wij al jaren met dezelfde mensen werken, en allemaal op een vriendschappelijke basis. Flying Lotus, nu een grote naam, komt in augustus naar Lowlands, maar belde ons of hij dat weekend niet ook iets in zijn favoriete zaal, Het Bimhuis, kon doen. Geen agent of boeker die hem tegenhoudt, alleen bleek het Bimhuis in augustus gesloten.’

Wat wordt op Hyperrhytm het hoogtepunt?

Van ’t Zelfde: ‘We hebben van North Sea Jazz volledig carte blanche gekregen, maar enkele Amerikaanse artiesten op ons lijstje waren verhinderd.’

Boselie: ‘Dat is juist ook wel mooi dat het nu een volledig Europees podium is geworden. Vooral de kennismaking met Dimlite kan ik iedere festivalganger aanraden. Hij speelt drums en toetsen en zingt er ook nog bij terwijl hij hard aan het headbangen is.’

Van ’t Zelfde: ‘We moeten af van het stereotype beeld van elektronische muziek. Bij ons geen laptop-muzikanten die onbeweeglijk achter hun instrument staan.’

Meer over