ConcertrecensieWalk the Line

Een verademing: bij de heavy editie van Walk the Line mogen de oren weer pijn doen ★★★★☆

Vooral de diepe, gelaagde blackmetal van Terzij de Horde maakt indruk, bij een mini-festival dat doet verlangen naar meer.

Wolvennest in zaal Ronda van TivoliVredenburg.Beeld Tim van Veen

We zitten vier maanden in crisis en mogen de popsector inmiddels zwaargewond noemen. De pijn wordt gelukkig verzacht met initiatieven die de hoop op betere tijden levend moeten houden. Walk the Line in Utrecht is zo’n mooi concept. Met vijftig man kan het publiek in het TivoliVredenburg geheel spatvrij langs drie zalen en dus drie korte concerten lopen, van bands die daar een middag of avond huis houden.

Een probleem waar de hele branche mee te maken heeft: het bandaanbod blijft geografisch beperkt want internationale acts zijn niet op tournee. Maar de heavy editie van Walk the Line heeft daar geen last van, want de Nederlandse keuze aan heavy bands is groot, gevarieerd en vooruitstrevend. En dan durft ook nog een Belgische band de oversteek aan.

Hoe heerlijk is het om het Brusselse Wolvennest te horen donderen in de zaal Ronda, met de versterkers eindelijk weer op volume. Van intieme huiskamerconcerten met akoestische gitaar hebben we genoeg gehad, vandaag mogen de oren piepen. Wolvennest speelt traag golvende rock en metal, met gothische ondertonen. En de worden versterkt door de schreeuwvocalen van zangeres Shazulla. Zij geeft de jankende gitaren nog meer gilkracht door een theremin aan te zwengelen, tijdens de uitdijende instrumentale middenstukken van de songs. Goed dat op dit grote podium ook fijne visuals zijn ingeschakeld. De beelden van gieren die aan mensenvlees pikken geven de show een gepast apocalyptisch randje.

Daarna dalen we verder af in de kruipruimtes van de ziel. Eerst met een dreigende, monotone minishow van het duo Dead Neanderthals. De drummer en grauwzanger zet een ritme in van het type begrafenismars, en dat wordt door niets anders dan dreunende toetsen begeleid. De band speelt één lang nummer, en dat is precies genoeg.

Terzij de Horde in zaal Pandora in TivoliVredenburg.Beeld Tim van Veen

Maar bij de apotheose van de avond zou je willen dat er doorgespeeld kon worden, na 25 verbluffende minuten. De blackmetalband Terzij de Horde laat in drie nieuwe, ijzersterke nummers horen dat het genre van de rammende gitaren en ratelende drums nog lang niet is uitgekristalliseerd. Wat een diepe, gelaagde riffs speelt deze band en wat komen de gepijnigde schreeuwteksten overtuigend uit de onderbuik van zanger Joost Vervoort.

De enige keerzijde van dit Walk the Line. Het doet verlangen naar meer, naar ramvolle en zweterige zalen en een show van Terzij de Horde van minstens anderhalf uur.

Walk the Line

Heavy