columnrobert van gijssel

Een uitverkochte show afzeggen wegens ‘promo-activiteiten’ lijkt na corona niet meer zo’n probleem

null Beeld

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Anna van Leeuwen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, ­muziek, theater of beeldende kunst.

Robert van Gijssel

Leuke artiest, die Sam Fender. Echt zo’n singer-songwriter die je als een raket ziet opkomen: nu al groot in het Verenigd Koninkrijk, straks ongetwijfeld ook een fenomeen op onze festivals. Afgelopen dinsdag zou hij spelen in TivoliVredenburg te Utrecht. Een lang en breed uitverkocht huis natuurlijk, want zijn album Seventeen Going Under is net uit en lovend besproken, ook in de altijd alerte Volkskrant.

Maar helaas: een paar dagen voor zijn show, waar de Nederlandse fans getuige berichten op sociale media nogal zin in hadden, zegde de zanger en gitarist af. Met een verpletterend simpel bericht, gedeeld op zijn Twitter-account. ‘Helaas kan mijn show niet doorgaan wegens promotionele verplichtingen. Het concert is verplaatst naar 12 december. Sorry voor het ongemak, en ik hoop dat ik jullie daar zie.’

Wat Sam Fender hier eigenlijk zegt, is het volgende. ‘Leuk dat jullie een kaart hebben gekocht. Maar ik kan ergens anders centjes verdienen. En dat gaat voor. Sorry hoor, en misschien tot de volgende keer.’

We kruipen dus met z’n allen – podia, boekers, concertpromotors, zzp’ers en popliefhebbers – uit een crisis. Waarbij honderden concerten en festivals keer op keer werden verplaatst, uitgesteld, afgesteld en dan weer verplaatst. We hebben allemaal een stapel tickets op ons bureau liggen met gele post-itjes erop, met steeds nieuwe data. Het is niet meer bij te houden, en dat merken ook de ticketverkopers: de handel verloopt moeizaam want er moet nog zo veel worden ingehaald. Maar dan héb je dus een verse, uitverkochte show op de agenda, en dan zegt de artiest af omdat hij – je kunt het allemaal volgen op zijn Twitter-uitingen van rond 2 november, de dag dat hij in Utrecht zou optreden – zichzelf zo te zien moest laten fotograferen in de wintercollectie van het modemerk Barbour International?

De afgelopen maanden zijn desastreus geweest voor het concertwezen. Vooral omdat iedere show op drijfzand was gebouwd: als kaartkoper wist je nooit of een concert door zou gaan, en dezelfde twijfel hadden de organiserende partijen. Het publiek sloot een verbond met die organisatoren: niet gaan klagen, geen geld terugvragen, maar wachten op de volgende kans. Het was overmacht.

Maar we moeten vrezen dat de constante stroom van afzeggingen een inflatie-effect hebben gehad op de artiest en zijn gevolg: we hebben al honderden concerten uitgesteld, vaak op het laatste moment, dan kan deze er ook nog wel bij. Ook al is de reden belachelijk en ondenkbaar als afzeg-excuus: een fotoshoot? Een afspraak bij de kapper? Het gouden huwelijksfeest van opi en omi? En dat dan vier dagen voor een uitverkochte show achteloos laten weten?

In de Netflix-documentaire Shawn Mendes: In Wonder zit een mooie scène. Popidool Shawn Mendes moet wegens ernstige klachten, op doktersadvies, een show in Brazilië afzeggen. Hij wil niet, maar het moet. Als de beslissing valt, stort Mendes compleet in. Hij zit als een klein kind te janken omdat hij zijn publiek heeft moeten teleurstellen. Zoals het hoort.

De documentaire werd opgenomen net voor corona, en dus in destijds normale poptijden. Gevreesd moet worden dat die voorlopig niet terugkeren. Sam Fender speelt volgende week maandag wel gewoon in Paradiso in Amsterdam. Misschien.

Meer over