BOEKENNegentig

Een rake ode aan de optimistische, haast naïeve jaren negentig

De jaren negentig: een tijd waarin we belden vanuit een telefooncel, video’s huurden bij Videoland en bijna iedereen het lied 15 miljoen mensen kon meezingen. Journalist en parttimedocent journalistiek aan de Hogeschool van Amsterdam Corinne van der Velden (1987) onderzoekt in het vrolijk uitgegeven Negentig de tijd waarin zij opgroeide. Ze richt zich daarbij op de populaire cultuur: wat keken de kinderen van de jaren negentig? (Big Brother, TMF, GTST) Waar luisterden ze naar? (Re-Play, de Party Animals, 2 Unlimited, de Spice Girls) Welke jeugdboeken lazen ze? (die van Carry Slee en Paul van Loon) Wat aten en dronken ze? (het ijsje Winner Taco en Yogho Yogho) En wat verzamelden ze? (Flippo’s).

Dit boek is een ode aan die optimistische, haast naïeve jaren negentig. Daarnaast schetst het een raak beeld van een generatie, de millennials, die grotendeels opgroeide in die tijd. En zijdelings stipt het maatschappelijke onderwerpen aan als gender, feminisme, globalisering en diversiteit. Negentig is daarom ook interessant in deze tijd. 

Corinne van der Velden: Negentig. Atlas Contact; € 19,99.

Meer over