Een prijs, geen erkenning

101Barz trekt op zijn site negenhonderdduizend bezoekers, is onderscheiden als multimediaal project, maar buiten de hiphopwereld onbekend...

Door Thijs Hartveld

‘Zo jongens, jullie hebben veel aandacht besteed aan jullie kleding.’ Met hun wijde spijkerbroeken, shirts en petjes baarden Roshan Tewarie (26), rapper Dret (23) en Angelo Diop (28), beter bekend als Rotjoch, opzien tijdens de gala-uitreiking van de Beeld en Geluid Awards in januari. De aanwezigen werden verrast toen het drietal vervolgens de prijs voor Beste Multimediaproject 2009 won. Het hiphopplatform 101Barz van 101.TV en BNN is met maandelijks zo’n negenhonderdduizend bezoekers, een daverend succes. De grote doorbraak laat echter op zich wachten. ‘Geen hond die het over ons heeft buiten de hiphopwereld.’

‘Na drieënhalf jaar ploeteren krijgen we eindelijk erkenning’, zegtRotjoch, bedenker van 101Barz, voor de opnamen van een nieuwe 101Barz-aflevering. Rotjoch werd vier jaar geleden opgeleid door 101.TV. ‘Ik moest wat verzinnen voordat mijn contract afliep. Dat was snel gebeurd: er was niets op tv wat ik vet vond. Ik heb iets proberen te creëren wat mij zou boeien, als ik thuis op de bank zit.’

Hij bedacht het nu bijzonder succesvolle 101Barz, een multimediaal platform, volledig in het teken van Nederlandse hiphop. Naast de vaste items komen er ook artiesten langs voor een interview en een eindoptreden. ‘Die interviews gaan niet diep ofzo’, zegt Rotjoch. ‘Als een artiest het wil hebben over vliegende koeien, doen we dat. Zo los moet het ook zijn. Hiphop komt voort uit improvisatie.’

De kracht van 101Barz ligt in die open benadering, meent hij. ‘Artiesten zijn ijdeltuiten, ze weten hoe ze zich willen presenteren. Bij andere programma’s is daar geen ruimte voor. Bij ons bepalen artiesten zelf wat ze doen.’

Dj Chainsaw draait warm. Een flinke bas dreunt uit de speakers. De Rotterdamse rapper Maru, die het eindoptreden moet verzorgen, zit al klaar aan de bar. De opnamen van 101Barz vinden plaats in Hilversum, in de studio waar Spuiten & Slikken wordt opgenomen. Een Redbull-geur hangt in de lucht. Het is er warm.

Elke dinsdag, de vaste opnamedag, moet de ruimte worden omgebouwd. ‘We doen alles zelf’, zegt Rotjoch. ‘Monteren, filmen, presenteren, decor opbouwen, redactiewerk voor de site, alles. We zijn echte multimediamonsters.’

Een uit de kluiten gewassen radio vormt het decor. Rotjoch zit in zijn zwartleren stoel en neemt nog even het programma door. ‘Shit, ik kan de naam van de Beatmaker niet onthouden! Ay... Aya... Ayahuasca. Fok, als dat maar goed gaat.’ Hoofdgast rapper Diggy Dex hangt naast hem op een bank. Drie op afstand bestuurbare camera’s worden bediend door Dret en Roshan, die in de regiekamer zitten. Floormanager en stagiair Odair roept: ‘Iedereen stil. We beginnen in 3, 2’

De afleveringen komen standaard op de website, samen met honderden andere video’s. Juist die video’s geven aan hoe groot 101Barz is. Een studiosessie van de rapformatie GreenGang is maar liefst 5,5 miljoen keer bekeken. De site zelf trekt maandelijks zo’n negenhonderdduizend bezoekers. ‘Alleen nieuwssites en de site van Radar staan boven ons’, zegt Rotjoch. Bij BNN was de site van De Lama’s de enige die vergelijkbare aantallen haalde. ‘Maar geen hond die het over ons heeft buiten de hiphopwereld.’

Binnen die wereld is 101Barz inmiddels niet meer weg te denken. Zowel bekende rappers als opkomende talenten verschijnen graag in de show. Toch blijft nationale erkenning achterwege. De prijs voor Beste Multimediaproject 2009 lijkt een stap in de goede richting. ‘Binnen BNN was de erkenning er altijd al’, zegt Berend Verheijen, hoofd Nieuwe Media van BNN. ‘Maar voor de jongens voelde het altijd alsof ze nooit werden opgepikt. Nu mensen met verstand van zaken uit Hilversum hebben gezegd: ‘Jullie zijn de besten’, is dat iets geweldigs voor ze.’

Met een nieuwe site en een Beeld en Geluid Award op zak kan er naar de toekomst worden gekeken. ‘We hebben een goede basis, maar radio erbij zou heel tof zijn’, zegt Rotjoch. ‘Dan is het een megaplatform; radio, internet en tv. Dat is het ultieme doel. Ook meer specials zou vet zijn, bijvoorbeeld over hiphop in andere landen.’

Na op de opnamen zitten Rotjoch, Diggy Dex en Chainsaw na te praten. Morgen begint een lange dag monteren. ‘Soms denk ik weleens dat we de lat te hoog hebben gelegd’, zegt Rotjoch. ‘Maar het is wel deel van het suces, denk ik. Harder werken dan we uitbetaald krijgen.’

Meer over