de week in boekenbo van houwelingen

Een populaire schrijver en een populaire game moeten samen jongeren aan het lezen krijgen

null Beeld

Jeroen Brouwers, die deze week de Libris Literatuurprijs kreeg toegekend, schreef ooit: ‘Ik zou willen dat mijn boeken mij overleefden: dit is de enige reden waarom ik schrijf.’ Ja, dat hij eindelijk De Prijs kreeg is mooi, maar ik denk dat hij vooral zou opfleuren van het idee dat zijn boeken later nog steeds worden gelezen. Door volgende generaties. Maar dan moeten die volgende generaties wél lezen, en dat doen ze maar weinig. Wat doen ze wel? Gamen.

Dat kun je als een probleem zien, of als het begin van de oplossing voor de ontlezing onder jongeren: combineer lezen met gamen. Zo simpel is het, moeten ze gedacht hebben bij de Leescoalitie, een samenwerkingsverband van zeven leesbevorderaars (waaronder Stichting Lezen, het CPNB en het Nederlands Letterenfonds) die hun krachten bundelen om zoveel mogelijk mensen aan het lezen te krijgen. En met lezen bedoelen ze dan niet meteen het savoureren van een roman als Cliënt E. Busken, maar gewoon lézen, op zo’n niveau dat je een beetje normaal kunt functioneren in onze geletterde samenleving. Uiteraard wel met de hoop dat ook de drempel om een keer een roman op te pakken uiteindelijk lager wordt.

Beeld uit de game Assassins creed Valhalla. Beeld Ubisoft
Beeld uit de game Assassins creed Valhalla.Beeld Ubisoft

De Leescoalitie is daarom een samenwerking aangegaan met gameontwikkelaar Ubisoft. Samen zijn ze deze week een heus leesoffensief gestart, genaamd Readification, een nieuwe vorm van leesbevordering waarbij de fictieve wereld van een game de basis is voor een leesverhaal. In dit geval hebben auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow (die jeugdthrillers schrijft) verhalen geschreven die zich afspelen in de wereld van het superpopulaire spel Assassin’s Creed Valhalla, dat is gesitueerd in de Vikingtijd.

De app ziet er behoorlijk nice uit. De lay-out doet denken aan hoe De Correspondent longreads behapbaar maakt, met prettig leesbare tekst op een witte achtergrond, duidelijke aanduiding van de leestijd en hier en daar een gemarkeerd woordje waar op geklikt kan worden voor meer info (ik leerde dat een drakkar een klassiek Vikingschip is). Het verhaal staat centraal maar wordt af en toe afgewisseld met een mooie illustratie of een korte animatie. Wie helemaal in deze game zit, zal dit ook boeiend vinden. En belangrijk: geen vervelend educatief of juist popiejopie toontje in Gipharts verhaal; de lezer wordt serieus genomen. Dat lijkt me een goed begin.

Wie het verhaal uitleest, krijgt suggesties voor echte boeken. Nu alleen nog fantasy, maar het moet een kwestie van tijd zijn voordat ook Brouwers ertussen staat.

Meer over