ColumnRobert van Gijssel

Een popcarrière bouwen op een Tiktokgrap kan wel degelijk

null Beeld

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Anna van Leeuwen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, ­muziek, theater of beeldende kunst.

We zijn inmiddels wat gewend met Tiktok. Maar de laatste virale trend die via de gekke-dansjes-app tot ons is gekomen, zagen we toch weer niet aankomen.

Zet u schrap voor de nieuwe muzieksensatie: het zeemanslied. Jawel: het zeemanslied. De laatste keer dat dát muziekgenre trending was, moet ergens rond 1850 zijn geweest, toen de roman Moby Dick de wereld veroverde. Nu is de ‘sea shanty’ terug en hip als de neten.

Vorige maand, even na Kerst, gooide de 26-jarige Schotse postbode Nathan Evans zijn versie van het eeuwenoude Soon May the Wellerman Come op Tiktok, omdat hij even niets beters te doen had. Hij nam het lied fraai meerstemmig op, met zijn vuist slaat hij het basale ritme. En hop, daar ging Evans.

Zijn video werd miljoenen keren bekeken en ontketende een rage. Er verschenen remixen van het nummer, van heavy metal tot harde techno. Andere Tiktokkers bogen zich over het genre en Evans werd een soort shanty-koning, die nu vrijwel dagelijks nieuwe klassiekertjes vertiktokt en intussen ook zijn andere gaven als zanger etaleert.

Evans is een echte musicus, zegt hij in interviews. Hij heeft ervoor doorgeleerd. Maar een opleiding in het schoolkoor en een ploeterend leven met een gitaar op schoot bracht hem niet wat Tiktok hem nu heeft aangereikt: een platencontract. Vorige week tekende Evans een deal voor drie albums bij platenmaatschappij Universal, die duidelijk de boot niet wilde missen. Nu is de postbode een popster in wording. Wat is het moderne muziekleven toch verwarrend.

Evans kan zich nog niet rijk rekenen, hoewel zijn Tiktok-account met bijna een miljoen volgers al heel wat opbrengt. De lijst met mislukte popcarrières ná viraal succes is eindeloos. Denk aan de Nederlandse ‘YouTube-sensatie’ Esmée Denters, wier platencontract tien jaar geleden sneller werd versnipperd dan het kon worden getekend.

Maar, en dat moeten zelfs de grootste azijnpissers uit de muziekindustrie erkennen, de lijst met geslaagde carrières na een internethype is tegenwoordig indrukwekkender. De Amerikaanse zangeres Doja Cat bijvoorbeeld dankt haar succes aan een suffe grap: de single Mooo!, die ze in 2018 vertolkte in een koeienpak. Mooo! werd een meme, en Doja Cat een ster. En de vlogger en zanger Conan Gray werd vorig jaar plotseling een hit nadat zijn track Heather werd gebruikt door Tiktokkers die knap met hun ogen kunnen rollen.

Een carrière bouwen op een internetgrap kan wel degelijk, en dat geeft hoop voor de loopbaan van de Amerikaanse Tiktokker Zaria. Vorige maand werd de 21-jarige belaagd door Metallica-fans omdat zij het had gewaagd op Tiktok te verschijnen in een Metallica-shirt. ‘Trek dat shirt uit, vervelende hipster’, was de boodschap. ‘En noem eens drie Metallica-songs.’ Zaria kon nooit een echte Metallica-fan zijn.

Ze sloeg briljant terug. In haar volgende filmpje verscheen Zaria in beeld met een puntige elektrische gitaar en ze ramde er drie Metallica-klassiekers uit, inclusief scheurende solo’s. Ze werd onmiddellijk geadopteerd door de mondiale metalgemeenschap en staat nu bekend staat als ‘Zaria, Destroyer of Metallica Trolls’. Geef die vrouw een platencontract!

Meer over