Een platte show rond Van Gogh

Na Berlijn, Shanghai, Florence, Sint Petersburg, en Singapore is nu Warschau gastheer van Van Gogh Alive. Hoe bevalt deze 'multi-zintuiglijke ervaring'?

Bezoekers van Van Gogh Alive in Warschau. Beeld afp
Bezoekers van Van Gogh Alive in Warschau.Beeld afp

De zeven twintigers uit Warschau die net uit de Van Gogh Alive Experience komen lopen, vonden hun Van Gogh-ervaring 'vooral heel koud'. Dat is waar: veel bezoekers komen al snel hun jas weer uit de garderobe halen. Dan schuifelen ze langs informatiepanelen en een reconstructie van Van Goghs gele slaapkamer om vervolgens opnieuw de tijdelijke, tochtige expositiehal in te duiken voor een 'unieke multi-mediapresentatie '.

Eerder maakte het Australische bedrijf Grande Exhibitions al dergelijke presentaties over Leonardo da Vinci en over de Franse impressionisten. In een dik half uur, begeleidt door toppers uit de klassieke muziek op bioscoopgeluidsniveau, word je middels immense, veelal bewegende geprojecteerde schilderijen en tekeningen met grote stappen door het leven van Van Gogh geleid. De zon gaat op boven de akker, het graan wuift, er wordt ingezoomd op bloemen, op ogen, brieven dwarrelen door het beeld en ja hoor - in de laatste scène klapwieken de kraaien boven het korenveld. Het is geen musical, geen film, geen tentoonstelling, geen documentaire... wat wel?

Het is in ieder geval geldklopperij. De projecties zijn te groot om nog echt scherp te zijn; de geanimeerde tekeningen (hee, daar rijdt een trein door het landschap; Vincent vertrekt naar Arles!) horen thuis in een kinderprogramma en Vincents brieven zijn teruggebracht tot oplichtende tegeltjeswijsheden. Toiletten: veredelde DIXI, horeca: frietkar voor de deur. Met 12,50 euro is een kaartje meer dan drie keer zo duur als voor het prachtige Nationale Museum in Warschau vlakbij. Maar blijkbaar deert dat niet.

Het is echt druk op de eerste dag, met vooral groepen jonge mensen en gezinnen met kinderen. Kinderen rennen door en over de projecties of staan te zwaaien op de muziek. Iedereen fotografeert; op de smartphone ziet het er eigenlijk beter uit. Het is een nieuw soort manier van kunst kijken voor een publiek dat niet de musea platloopt.

De kouwelijke twintigers hadden het op Facebook gezien. Met dit groepje kregen ze korting, best te doen. Eén van hen is in het Van Gogh museum in Amsterdam geweest, maar ze wuift de vergelijking lachend weg. 'Dit is gewoon iets heel anders'.

Het Van Gogh museum is niet betrokken bij de show. 'En we verdienen daar dus ook niet aan', zegt woordvoerder Ingrid Looijmans. Een oordeel wil zij niet geven. Wel staat het 'natuurlijk iedereen vrij om producten te ontwikkelen rondom Van Gogh.' Soms wordt het museum wel gevraagd om hulp. Maar, voegt Looijmans daar fijntjes aan toe, 'we zijn natuurlijk wel selectief.'

Van Gogh Alive, Warschau, t/m 14 februari. vangogh-alive.com

Meer over