EEN ONZEKERE TOEKOMST

********..

13 (Tzameti)

Regie Géla Babluani.Met Georges Babluani, Fred Ulysse, Aurélien Recoing.In 5 zalen.

Lelijkheid is vanaf het eerste shot een sterke troef van 13 (Tzameti), het debuut van de Georgisch-Franse regisseur Géla Babluani. Alles ziet er rauw en onverzorgd, goor en vervallen uit in zijn film. De mensen lopen er in versleten kleding rond, hun huizen staan op instorten. Hun kamers worden slechts verlicht door een enkel peertje en een onrustige camera registreert hun bestaan in sombere zwartwitbeelden.

Een bestaan om uit te ontsnappen. Koste wat het kost. Dat is wat Babluani vanaf het begin wil benadrukken. Voor de jonge dakbedekker Sébastien – een rol van Georges Babluani, de jongere broer van de filmmaker – doet die gelegenheid zich voor.

Wanneer de misdadiger van wie hij het huis op moest knappen plotseling komt te overlijden aan een overdosis morfine, en Sébastien daarop te horen krijgt dat hij voor de verrichte arbeid niet betaald zal krijgen, neemt hij een beslissing.

Hij steelt een envelop uit de woning, met daarin een treinkaartje en enkele vage instructies. Waar de reis uiteindelijk heen zal gaan, is hem niet bekend. Hij weet alleen dat hem ergens in Frankrijk de kans wacht veel geld te verdienen.

Hoe is onduidelijk, en dat is de essentie van 13 (Tzameti). De onzekerheid van de directe toekomst, de gedachte aan gevaar, de angst en energie die enorme risico’s met zich meebrengen: daar gaat het om in Babluani’s film en hij weet die emoties vaak op een pijnlijke manier tastbaar te maken.

Terwijl de politie hem zonder dat hij het weet achtervolgt, gaat Sébastien een milieu van gangsters en moordenaars binnen om er deelnemer te worden aan een krankzinnige wedstrijd. Door de trein te nemen en contact te leggen met de onderwereld heeft hij zich verplicht mee te doen in een geheim onderwereldspel dat door mateloze hebzucht en sadisme wordt gekenmerkt. Voor terugtrekking is het te laat.

De regels van het spel zijn nihilistisch en absurd. Dat blijkt tegelijk de kracht en de zwakte van de film. Zolang de uitkomst onzeker is en de thriller het gevoel van gevaar maximaal weet te exploiteren, is 13 (Tzameti) een indrukwekende ervaring. Maar in de scènes die volgen neemt de spanning af en blijkt ook hoe weinig reliëf de personages hebben gekregen – omdat mensen in de wrede en bizarre vertelling van Babluani beesten moeten worden met wie sympathie nauwelijks nog mogelijk is.

DS

Meer over