Profiel

Een miljard streams en internationale ambities: niemand kan om rapper Frenna heen

Rapper Francis Edusei, artiestennaam Frenna, is de onbetwiste koning van de streamingcijfers.  Beeld Hollandse Hoogte / Martijn Gijsbertsen
Rapper Francis Edusei, artiestennaam Frenna, is de onbetwiste koning van de streamingcijfers.Beeld Hollandse Hoogte / Martijn Gijsbertsen

Zijn muziek ademt de tijdgeest, heeft een internationale uitstraling en haalt duizelingwekkende streamingcijfers. Rapper Frenna is een van de grootste popsterren van ons land.

De digitale muziektijd heeft natuurlijk vele mooie kanten, maar bovendien één handig bijverschijnsel. Nooit eerder was de populariteit van een artiest zo goed te meten als in het hedendaagse poptijdperk. Streamingcijfers zijn nauwkeurig, altijd up-to-date en lekker inzichtelijk, en leggen dus onverbiddelijk bloot wie er nu wel, en wie toch net iets minder wordt gedraaid op Apple Music, Spotify en YouTube. En de onbetwiste koning van de streamingcijfers is Frenna.

Het zal voor velen misschien een verrassing zijn geweest toen vorig jaar al bekend werd dat Frenna in 2019 de meest gestreamde artiest van Nederland was. In de zomer van 2020 werd de rapper in het zonnetje gezet tijdens een show in de Ziggo Dome, omdat zijn muziek op Spotify meer dan een miljard keer gestreamd was. Een mijlpaal voor een Nederlandse artiest, en een wake-upcall voor iedereen die niet zo bezig is met Nederlandse rappers en hun entourage. Frenna is feitelijk een van de grootste popsterren die dit land heeft.

Zijn fans wisten het uiteraard allang – daarom zijn ze ook fan: Frenna maakt pop die naadloos aansluit op de belangrijkste mondiale muziektrend van nu. De populairste pop kent geen grenzen en is een globale mix van genres geworden, van Latijns-Amerikaanse reggaeton met hiphop, r&b en Afrikaanse pop, oftewel afrobeats. De muziek van Frenna dwarrelt tussen al die stijlen, ademt dus de tijdgeest en heeft een internationale uitstraling, die zijn streamingcijfers net even uittillen boven die van veel Nederlandse collega-rappers.

Bloedserieuze hobby

Zijn carrière begon wel zoals die van veel vakgenoten: rappend in een vriendengroep, een beetje freestylen in een auto. Francis Edusei (Den Haag, 17 november 1991), kind van Ghanese ouders, vormde in 2013 met Jandro, Priceless en KM de formatie SFB – een afkorting die stond voor Strictly Family Business. De hobby werd snel bloedserieus. SFB bracht in 2014 een mixtape uit met daarop de uit de hand gelopen grap Ziekniehh, een track voor een jarige manager.

Daarop volgde een onstuitbare lavastroom aan tracks en nieuwe mixtapes, en in 2014 werden de opstomende rappers gevraagd mee te doen aan het samenwerkingsproject New Wave van het hiphoplabel Top Notch. De gelijknamige plaat werd een verbluffend succes: alle deelnemers, waaronder Ronnie Flex, Jonna Fraser en Lil’ Kleine, wonnen er in 2016 de belangrijke Nederlandse Popprijs mee. En het in vele opzichten baanbrekende album werd, toen al, de meest gestreamde Nederlandse plaat op Spotify.

Daarna zwaaiden de poorten van het pop- en clubcircuit open voor de Haagse rappers. En SFB gooide een lijntje uit naar Suriname, waar ze ook snel populair waren geworden. De rappers vlogen eind 2016 naar Paramaribo voor een optreden op het Torarica Urban Festival. Maar daar ging het mis voor SFB. De jongens hadden seks met een minderjarig meisje, en er verscheen een filmpje online. Het werd een pijnlijke affaire: de rappers werden opgepakt en in een cel gezet. In 2017 werden drie van de vier SFB-leden, waaronder Frenna, schuldig bevonden door een Surinaamse rechter. Maar ze mochten na aftrek van het voorarrest terug naar Nederland. In een interview met Trouw liet Frenna vorige maand weten dat hij in hoger beroep is gegaan om alsnog zijn onschuld te bewijzen.

Aanstekelijk en toegankelijk

De zaak was uiteindelijk niet desastreus voor de loopbaan van Frenna, die intussen bouwde aan een steeds rijkere solocarrière. De ellende van 2017 motiveerde hem en zijn vrienden van SFB alleen maar om nog harder te werken, zei hij in een interview met de radiozender Funx. ‘Ik ga ervoor zorgen dat niemand meer om ons heen kan.’ Hij bleef populair in Nederland en Suriname, en maakte in zijn muziek een grote ontwikkeling door. De harde rap uit zijn beginjaren werd vooral op de plaat Francis (2018) ingenieus vermengd met Afrikaanse en Caribische ritmes, en hij zocht zelfs toenadering tot het Nederlandse levenslied. In de track Regen bijvoorbeeld zong Frenna in een vloeiende autotune-stem naast Paskal Jakobsen van Bløf, op Latijns-Amerikaanse beats en steeldrums. Die fusie maakte zijn muziek ongrijpbaar, maar aanstekelijk en bovendien breed toegankelijk.

Zijn vorige maand verschenen album Highest, de titel zegt het al, is een ambitieuze poging van Frenna om nog verder uit het Nederlandse circuit te breken en op te stijgen in de wereldwijde afspeellijsten. Net als bijvoorbeeld de internationaal ingestelde rapper Dopebwoy gaat Frenna samenwerkingen aan met buitenlandse grootheden. Hij zingt en rapt steeds vaker soepel in het Engels, bijvoorbeeld in het pure afrobeatsnummer Come Thru, met subtiele koperarrangementen en veel optimistisch levensgevoel.

In de track Handle It gooit de rapper alle nationaliteiten overhoop. Het nummer drijft op Latijns-Amerikaanse ritmes en subtiele latin-gitaartjes. Hij zingt het met de Nigeriaanse superster Yemi Alade, en in zijn teksten wandelt hij door een complete wereldatlas aan taal. ‘Oriento mami, wet your wrist like a tsunami’, rapt hij. ‘Mannen lurkin’, they keep watchin’ dus ik move als Gatti.’

Onnavolgbaar misschien, maar in de mondiale muziekmixmode precies de toon die je moet aanslaan wil je ooit die magische miljardengrens overschrijden.

Drie keer: het miljardenbal

Afgelopen zomer werd Frenna bij een optreden in de Ziggo Dome in het zonnetje gezet, omdat zijn muziek op Spotify de grens van één miljard had overschreden. Dat is tien jaar na de introductie van Spotify in Nederland nog altijd een mijlpaal voor een Nederlandse artiest.

In de Nederlandse dance zijn de miljardenrecords talrijker. De producer en dj Martin Garrix bijvoorbeeld werd begin dit jaar geëerd omdat alleen al zijn nummer In the Name of Love op Spotify één miljard keer gestreamd was. Dat is ook in internationaal verband indrukwekkend: er zijn ruim honderd tracks met meer dan een miljard streams.

Wereldwijd is de Puertoricaanse reggaetonzanger Bad Bunny momenteel de grote miljardenknaller. Zijn muziek werd in 2020, dus gedurende één jaar, ruim acht miljard keer gestreamd op Spotify. De drie meest gestreamde artiesten aller tijden zijn Drake, Ed Sheeran en Eminem.

Meer over