Nieuw vensterLisa Bouyeure

Een kip-of-eivraag over de Kardashians: wat kwam eerder, de verwachtingen of het schoonheidsideaal?

null Beeld

Hoewel ik hier geen diepgravend onderzoek naar heb gedaan, durf ik te schatten dat om en nabij 30 procent van het internet uit bikinifoto’s van de Kardashians bestaat. Dit zou betekenen dat van al die tientallen miljoenen servers wereldwijd, die dag en nacht in datacentra staan te ronken, bijna eenderde zich bezighoudt met het memoriseren van een handjevol ingeoliede zandloperfiguren. Nogmaals, ik ben hier niet op gepromoveerd, maar heel ver bezijden de waarheid zal het niet zijn.

Het was daarom ook des te opvallender dat Khloé Kardashian, de middelste van de vijf zussen, die met slechts 131 miljoen Instagramvolgers een beetje onderaan bungelt qua populariteit, er vorige week alles aan deed om een bikinifoto van haar van het internet te vegen. Op de gewraakte foto, een vrij normaal vakantiekiekje dat haar oma had gemaakt en een assistent op sociale media had gedeeld, staat ze glimlachend voor een zwembad, gehuld in kleine lapjes panterprintlycra die met touwtjes op hun plek worden gehouden. Niets mis mee, zou je denken, maar de foto moest fluks worden verwijderd. Tegen accounts die hem verder hadden verspreid werd met juridische stappen gedreigd.

Een vrij normaal vakantiekiekje is namelijk niet iets wat voorkomt in het woordenboek van de Kardashians. De vrouwen hebben sociale media vanaf het prille begin aangegrepen om mythische alter ego’s van zichzelf te scheppen. In de 15de eeuw waren het de kwasten van Botticelli die een prachtige Venus geboren lieten worden, tegenwoordig is het de brush tool van Photoshop waaruit al die goddelijke schepsels ontspruiten. Aan bikinifoto’s die weloverwogen worden gedeeld, gaan bovendien sapkuren, extra work-outsessies, bezoekjes aan een cosmetisch arts en een royale hoeveelheid beenfoundation vooraf. Er wordt goed licht opgezocht en handig geposeerd (adem in, bekken naar achteren). Tja, naast zo’n kunstwerkje voelt een snapshot bij het zwembad ineens wel heel... écht.

Khloé Kardashian is zich net als haar zussen hyperbewust van haar imago. Beeld Instagram
Khloé Kardashian is zich net als haar zussen hyperbewust van haar imago.Beeld Instagram

De verklaring die Khloé op Instagram plaatste, wierp een heuse kip-of-eivraag op. ‘Het is haast ondraaglijk om te moeten voldoen aan de onhaalbare standaarden die het publiek voor mij heeft gesteld’, schreef ze, maar ook dat ze gek is op Photoshop en filters, ‘om mezelf aan de wereld te presenteren zoals ik gezien wil worden.’ Wat was er eerder: het onrealistische schoonheidsideaal dat zij en haar beroemde zussen als geen ander weten uit te venten, waardoor Instagram wordt bevolkt door Kardashiankloons en ze steenrijk zijn geworden met de verkoop van make-up en kleding, of dat de lat zo hoog is komen te liggen dat de werkelijkheid iets is om beschaamd onder het tapijt te moffelen?

Tegen de perfecte internetversie van jezelf is het altijd een gelopen race, dat lijken steeds meer instagrammers te beseffen. De laatste trend in bodypositivityland is daarom om allebei de versies te delen, ook die in veel te fel zonlicht, vanuit een onfortuinlijke hoek, met glimmend voorhoofd, zichtbare cellulitis en in een ontspannen houding (adem uit, bekken naar voren). Lichamen die er zo uitzien, zien er ook zó uit, is de vanzelfsprekende maar in deze tijd cruciale boodschap. Het is te hopen dat de Kardashians er op een dag een verdienmodel in zien.

Meer over