Een absurde zoektocht naar verlichting van het bestaan

Regie: Sophie Barthes. Met Paul Giamatti, David Strathairn, Emily Watson en Dina Korzun. In 3 bioscopen...

Het aantal succesvolle vrouwelijke regisseurs is nog steeds beperkt. In Cannes haalde dit jaar geen enkele vrouw de competitie. Venetië telt er in september gelukkig twee die kans maken op de Gouden Leeuw: Sofia Coppola en Kelly Reichardt. Verheugend is ook het speelfilmdebuut van de Amerikaanse Sophie Barthes die zich in een filosofische fantasie ontfermt over de existentiële crisis van een Tsjechov-acteur.

Hoofdrolspeler is Paul Giamatti die in de film gewoon Paul Giamatti heet, en die bezwijkt onder de rol van de gedeprimeerde en passieve Oom Wanja die hij op het toneel moet spelen. Als hij leest over een bedrijf dat de menselijke ziel kan extraheren en opslaan, gaat hij op pad om zich van zijn gekwelde ziel te ontdoen. In de droogkomische scene die daarop volgt, staat hij oog in oog met zijn ziel die het uiterlijk heeft van een kikkererwt.

Sophie Barthes zou deze scene hebben gedroomd na het zien van Woody Allens komische science fiction ’Sleeper’ en het lezen van ’Modern man in search of a soul’ van de Zwitserse psychiater Carl Gustav Jung. Het verhaal van de man die zich ontdoet van zijn ziel, en hemel en aarde beweegt om die terug te krijgen, had inderdaad zo ontsproten kunnen zijn aan Allens geest. Ook komen herinneringen bovendrijven aan Michel Gondry’s ’Eternal Sunshine of the Spotless Mind’ waarin een bureau actief was dat herinneringen aan een voormalige geliefde kon wissen. En in het al even fantastische ’Being John Malkovich’ van Spike Jonze bood een geheime gang toegang tot het hoofd van John Malkovich.

’Cold Souls’ draait om een even absurde zoektocht naar verlichting van het bestaan. Jammer dat de film later, op locatie in St. Petersburg, wat gaat zwalken. Dan is het vooral focussen op de heerlijk gedeprimeerde kop van Giamatti.

Meer over