Duitse tv draait 'Crazy Frog' de nek om

Duitse televisiekijkers zijn vanaf oktober grotendeels verlost van het overbekende deuntje 'reng deng reng deng deng'. De muziekzenders MTV en Viva gaan reclame voor beltonen weren in de uren dat ze de meeste toeschouwers trekken....

Volgens het weekblad Der Spiegel is tot de maatregel besloten omdat despotjes voor beltonen kijkers zouden wegjagen. Ook adverteerders vrezen dathun reclameboodschappen minder aandacht krijgen, omdat kijkers wegzappenals ze de knetterende kikker op hun tv ontwaren.

MTV gaat de beltoon-spotjes vanaf oktober tussen vier uur 's middagsen twaalf uur 's nachts van het scherm weren, aldus het blad. Viva zou daarmaart volgend jaar mee beginnen.

De beltonen-ban is niet zonder financieel risico voor de tweemuziekzenders, die behoren tot het Amerikaanse mediabedrijf Viacom. Despotjes voor Crazy Frog en andere telefoondeuntjes zouden 40 procentuitmaken van de totale reclame-inkomsten van de tv-stations. Ookplatenmaatschappijen ageren tegen het besluit. Beltonen zijn voor hen toteen belangrijke inkomstenbron uitgegroeid en de muziekzenders zijn de besteplek om het publiek voor de beltonen te bereiken.

Van de jongeren beschikt 82 procent over een gsm. Ze geven jaarlijks190 miljoen euro uit aan beltonen en gsm-spelletjes. Een week geleden isde minister van Familiezaken, Renate Schmidt, een campagne begonnen tegende commerciële beltoon. Op de website van het ministerie kunnen gebruikerszelf gsm-geluiden samenstellen.

Eerder dit jaar constateerde een mediacommissie van de Duitse jeugdzorgdat 53 van de 53 onderzochte reclamespotjes niet aan de wettelijkevereisten voldeden. Zo wordt de suggestie gewekt dat jongeren met een enkelsms'je een enkele beltoon kopen. In werkelijkheid gaan ze een abonnementaan en krijgen ze elke week een nieuw deuntje.

In Nederland rezen al eerder protesten tegen deze handelwijze. Bij deConsumentenbond kwamen vorig jaar oktober klachten binnen over Jamba, eenbedrijf dat beltonen voor gsm-toestellen verkoopt, waaronder die van CrazyFrog. Klagers verkeerden in de veronderstelling dat ze maar een enkeldeuntje kochten. Tegen Jamba valt weinig te ondernemen, omdat het in dekleine lettertjes aangeeft dat het om abonnementen gaat.

Jamba ligt sinds afgelopen zomer ook in Groot-Brittannië onder vuurvanwege de abonnementenverkoop rond Crazy Frog. Daar ontving detoezichthouder op de betaalde telefoondiensten Icstis meer dan honderdklachten. Dat kan boetes tot maximaal 100 duizend pond opleggen.

In Californië loopt een aanklacht van een vrouw tegen Jamster, hetmoederbedrijf van Jamba, wegens misleidende reclame. Jamster is vorig jaarvoor 273 miljoen dollar ingelijfd door Verisign, een leverancier vantelecomdiensten.

Meer over