Droomdebuut Simons bij Jil Sander

Mode..

Gert Jonkers

Modehuis Jil Sander begon deze week aan een nieuwe episode met hetdebuut in Milaan van ontwerper Raf Simons. Eerst verkocht Jil Sander haarbedrijf aan het Prada-concern en vertrok kort daarna als ontwerper. Haaropvolger Milan Vukmirovic verprutste in een paar seizoenen het cleane,moderne imago van het merk. Jil kwam terug en vertrok prompt wederom, metruzie. Vorig jaar werd Raf Simons benoemd als nieuwe ontwerper, en nu liethij zijn eerste collectie voor Jil Sander zien.

Het was een droomdebuut: de Belgische ontwerper combineerde zijn eigenhandschrift precies met de traditie van Jil Sander. 'Het voelde meteen heelnatuurlijk aan', zei Simons na afloop. Simons, die zijn eigen merk al jarenin Parijs toont (en dat blijft doen: volgend weekend is zijn show aldaar),is beroemd om zijn gegoochel met volumes. Hij introduceerde ongeveer tienjaar geleden het superslanke silhouet dat nu volkomen gangbaar en normaalis. Hij is alweer jarenlang bezig met veel grotere kleding.

Voor Jil Sander maakte hij nu colberts met een losse vorm, soms haastcapes, met ronde, afhangende schouders en een beetje wijde mouwen, gedragenop strakke broeken. Het is even wennen maar ook een verademing, nu zelfsbij H & M de mouwen superstrak gesneden zijn en de ware modeliefhebberzich 's ochtends in zijn nauwsluitende jas moet wurmen.

Jil Sander volgens Raf Simons is een braaf maar elegant merk, met eenbescheiden kleurenwaaier van wit, donkerblauw, zwart en een klein beetjecrème. Simons' magie zat in de perfectie van het beeld; de kleren oogdenheel normaal en toch leken de modellen tezamen op een legertje nieuwemensen. Dikke kans dat Simons met zijn subtiel veranderde vormen de helemodewereld weer achter zich aan krijgt. Pradabaas Patrizio Bertelli, tevensechtgenoot van Miuccia Prada, kan tevreden zijn.

Ook vanwege de show van Prada, die net zo'n mooie vernieuwing liet zienin een verder momenteel wel héél erg slome modewereld. De afgelopen jarenwilde Miuccia ook nog wel eens letterlijk verwijzen naar de idealeouderwetse garderobe, maar deze collectie combineerde oud en nieuw slim;zelfs de videoprojecties op de muur, een middeleeuwse gobelin die er alseen computergame uitzag, had die mix in zich.

Prada gebruikte rubberachtige stoffen maar ook haar traditionele wollenPrada-vestjes. Oversized jassen (ook hier), een motorhelm bekleed met depels van een langharig beest, lange truien. Het was bij vlagen zelfs eenbeetje sexy, hetgeen Prada lang niet altijd is. 'Een collectie als eenjongensdroom', zei mevrouw Prada na afloop. 'Of een meisjesdroom, over hoejongens zich moeten kleden.'

Het waren de twee vernieuwendste shows, want de algehele trend inmannenmode is braaf en verre van futuristisch. Opmerkelijk in dat opzichtwas de show van D & G, de jonge lijn van Dolce & Gabbana. Leuke,ongecompliceerde, stoere vrijetijdskleren met de marine als thema. Maar desoundtrack van de show was Madonna's doodgedraaide hit Hung Up, en aan heteind kwamen de modellen op met de hoes van Madonna's laatste album alsprint op hun T-shirts. We hebben het dus over de mannenmode voor ná dekomende zomer. Is dat een voorbeeld van extreem snelle retro?

Nu is er natuurlijk niks mis met hier en daar wat waardering voor hetverleden. Zo heeft Donatella Versace er, anders dan voorheen, tegenwoordigvrede mee dat haar overleden broer Gianni twintig jaar geleden eenijzersterke lijn voor het merk uitzette. Haar nieuwe collectie was een odeaan de tijd dat Versace echt goed fout en tacky was. Satijnen bloezen metleerapplicaties, broeken met een grote glimmende rits voorop die deaandacht onbeschaamd naar het kruis trokken, vesten van wol en leer in debeste Versace/Pierre Cardin-traditie. Mode mag natuurlijk best gewoon leukzijn.

Gert Jonkers

Meer over