Dollar en pond houden resultaten PolyGram op peil

Muziek- en filmuitgever PolyGram heeft een stabiel eerste halfjaar achter de rug. Enige vooruitgang werd veroorzaakt door een duurdere dollar en Brits pond....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Per saldo bleef de winst voor het gehele concern vrijwel gelijk op 270 miljoen gulden, terwijl de omzet toenam met 5,1 procent tot 4,5 miljard gulden.

De muziekdivisie, die 87 procent van de omzet voor zijn rekening neemt, groeide weliswaar met 9 procent tot een omzet van 3,9 miljard gulden, maar die stijging kwam voornamelijk voor rekening van een hogere dollar en pond. Inkomsten in die valuta leverden omgerekend in Nederlandse guldens meer inkomsten op dan een jaar geleden.

'Het is oninspirerend. Wederom een vlak resultaat', zei beleggingsanalist A. Moons van ING Barings. Hij vindt het vooral zorgwekkend dat PolyGram terrein verliest in de Verenigde Staten. 'Het bedrijf slaagt er niet in voldoende nieuw talent te laten doorbreken.' De populaire driemansformatie Hanson vormde een uitzondering door drie miljoen verkochte exemplaren van hun album Middle of nowhere in de afgelopen tien weken.

In Europa heeft PolyGram wel marktaandeel gewonnen, vooral door lokale artiesten te strikken zoals Bocelli en Marco Borsato. De Italiaanse romanticus Bocelli neemt dit jaar zelfs een tweede positie in achter U2, maar voor Jon Bon Jovi en de Bee Gees.

PolyGram leunt zwaar op enkele grote popacts die tot de gevestigde namen behoren, zoals U2, Bryan Adams en Sting. Van het jongste album van U2 zijn inmiddels meer dan vijf miljoen stuks verkocht. Mede daardoor kon PolyGram zeggen dat van de vijf best verkochte albums vijftien miljoen exemplaren waren afgezet, tegenover dertien miljoen een jaar eerder.

Daar staat tegenover dat het aantal million sellers daalde van vijftien naar negen. De basis lijkt dus minder breed te worden. Juist die miljoenenalbums zijn belangrijk voor muziekuitgevers, omdat de kassa pas goed begint te rinkelen voorbij dat getal. De kosten voor productie en promotie zijn dan terugverdiend en iedere extra cd is bijna pure winst.

Om in 1997 toch een duidelijk beter resultaat neer te zetten dan het teleurstellende 1996 lanceert PolyGram in de tweede helft van dit jaar nieuwe releases van veel van zijn grote namen, zoals de Amerikaanse band Boyz II Men en countryzangeres Shania Twain. Zij verkochten ieder tien miljoen exemplaren van hun topalbums. 'PolyGram zet alles op alles om toch nog wat te maken van 1997', zegt analist R. Verhoef van effectenkantoor NIB Strating.

Ook op de filmdivisie rust de zware plicht een veel beter tweede halfjaar neer te zetten. Het verlies verdubbelde ruim tot 92 miljoen gulden op een honderd miljoen lagere omzet van 589 miljoen. De nieuwe films die werden uitgebracht, zoals Portrait of a lady, When we were kings en de Engelse versie van Le huitième jour, moesten het afleggen tegen de successen van een jaar geleden zoals oscargenomineerden Fargo en Dead Man Walking.

Het tweede halfjaar lijkt goed te beginnen. De film Bean in America die 17 miljoen dollar heeft gekost, heeft in de eerste drie weken al 10 miljoen dollar in Australië terugverdiend, terwijl ook in Nederland in slechts tien dagen tijd al 2 miljoen dollar is opgestreken. Ook staat er weer een film op stapel van de gebroeders Coen die Fargo maakten.

Risico's schuwt PolyGram, gespecialiseerd in cult-achtige producties, niet. Het concern neemt een flinke gok met de de 70 miljoen dollar dure film The game, met Michael Douglas en Sean Penn.

PolyGram neemt eveneens een risico met de start van zijn eigen distributiebedrijf in de Verenigde Staten dat inmiddels in bedrijf is. Voorheen liet het bedrijf grote producties verspreiden door Amerikaanse concurrenten. Dat gaat ten koste van de winst bij succesfilms, zoals in het geval van Sleepers met Robert de Niro, Dustin Hoffman en Brad Pitt, maar het vermindert de verliezen als het tegenzit. 'Met een eigen distributiebedrijf loopt PolyGram dat risico alleen', zegt analist Moons van ING Barings. Verliezen worden namelijk niet meer gedeeld met de distributeur. Volgens Moons komt de echte test voor film in de komende jaren.

Het nauwelijks zes jaar oude filmbedrijf is volgens de ING Barings-analist nog een lichtgewicht in de filmindustrie. Dit jaar rekent hij op een verlies van 82 miljoen gulden, duidelijk meer dan de 35 miljoen van 1996. 'De aanloopverliezen duren aanmerkelijk langer dan ze zelf hadden gehoopt. Het is maar hopen dat in 1999 winst wordt gemaakt.'

Meer over