Dodenrivier stroomt zonder zwaarmoedigheid

AMERSFOORT De Styx stroomt tijdelijk door een sfeervolle oude smederij in Amersfoort. In dat gebouw laat Xynix Opera de hoofdpersoon Antigone strijden voor haar overtocht naar het dodenrijk....

Imme Dros heeft op een gretige en nuchtere wijze een heel arsenaal aan personages uit de Griekse mythologie rond de Styx gegroepeerd. Antigone voert op krachtige wijze de boventoon. Levend begraven door koning Kreon, komt ze de Styx niet over omdat ze geen ‘dodenmunt’ op zak heeft. Ze roept getuigen uit het dodenrijk op om toch overgezet te kunnen worden.

Regisseur Joke Hoolboom heeft met haar team prachtige beelden gecreëerd in deze bijzondere locatie. Een spiegelwand van folie, die op verschillende plaatsen kan openklappen, scheidt de dodenwereld van de rivier zelf. De belichting maakt dat je soms achter de spiegel kan zien. Een groep danseressen in zwarte gewaden beweegt als geesten door dat rijk. Hoog boven, achterin, speelt De Volharding, stemmig in het wit gestoken.

De nuchtere toon van Imme Dros, de uitbundige stijl van componist Chiel Meijering, de inventieve beelden maken Styx tot een alles behalve zwaarmoedig geheel. Soms slaat die intentie zelfs wat door. De beeldgrappen en hedendaagse ingrediënten zijn inhoudelijk niet zo steekhoudend en het is wat betreft klank ronduit jammer dat je de muziek niet dichterbij ziet en hoort ontstaan. De Volharding speelt diep in het dodenrijk en versterkt. Tegenover deze bezwaren staat, naast het krachtige zang- en acteerwerk van de hele cast, de hemelse koorzang waarmee de opera opent en sluit. Die overstemt alle krachttoeren en blijft genoeglijk na-ijlen.Bart Deuss

Meer over