Kali Uchis kleurt het popjaar 2018 met haar debuutalbum Isolation, een feest van de genrevermenging met liedjes als Tomorrow en After the Storm.

MediaVolkskrant Radio-podcast

Dit is de beste popmuziek van het moment

Kali Uchis kleurt het popjaar 2018 met haar debuutalbum Isolation, een feest van de genrevermenging met liedjes als Tomorrow en After the Storm.Beeld Kali Uchis

In de Volkskrant Radio-podcast zet de popredactie van de Volkskrant de beste popmuziek van het moment op een rij. De maandelijkse Kroniek van de Nieuwe Muziek signaleert de laatste trends en de meest actuele popkoersen. Om te lezen bij het luisteren.

Je hoort weleens zeggen dat de vrouw het moeilijk heeft in de pop. Dat de vrouw wordt weggedrukt door de man, op bijvoorbeeld de festivalpodia en achter de draaitafels van de dancefeesten.

Maar de afgelopen weken leek de popman het eerder wat benauwd te krijgen. De popvrouw blaast, vooral in de Verenigde Staten, alle heren van het podium en uit de hitlijsten. Zo trekt de man/vrouwverhoudingen weer wat gelijk, gelukkig.

De allermooiste nieuwe popplaat komt van de Colombiaans-Amerikaanse zangeres Kali Uchis. Op haar debuutalbum Isolation graaft zij de wortels van de r&b uit, tot aan de oorsprong van de prille rhythm-and-blues. En ze verpakt die vintage-r&b in spetterend frisse popmuziek, met lijntjes naar de hiphop en zelfs de psychedelische indierock van de Australische band Tame Impala. Isolation is een feest van de genrevermenging en met liedjes als Tomorrow en After the Storm kleurt Kali Uchis het popjaar 2018. Kijk naar de clip bij After the Storm, en glij even weg in een zuurstokroze verstandsverbijstering. De Amerikaanse muziekpers ziet in Kali Uchis na haar eerste grote studioplaat gelijk een nieuwe grote popster in opkomst, en daar zijn wij het nu eens ontzettend mee eens.

Met bijna net zo veel applaus wordt de eerste plaat van Cardi B ontvangen. De ex-stripper uit new York was vorig jaar al een hitsensatie met het nummer Bodak Yellow, en haar album Invasion of Privacy is minstens zo spannend. Haar raps zijn lijzig en sexy, grappig en soms onbeschaamd persoonlijk. Maar Cardi B is vooral Cardi B, en dus heel erg zichzelf. Mede daarom is de rapper momenteel ook een alomtegenwoordig Amerikaanse media-, talkshow- en modefenomeen.

Na Kali en Cardi straalt de wat meer gelouterde Janelle Monáe ook nog met een spraakmakende nieuwe plaat, al wordt die die wat zuiniger ontvangen in de serieuze en minder serieuze muziekpers. Op haar plaat Dirty Computer viert Monáe allereerst de seksuele vrijheid, in de tracks Pynk en I Got Juice. Maar ook muzikaal bevrijdt Monáe zichzelf uit de strakke kaders van de popgenres. Ze wandelt arm-in-arm met de schimmen van David Bowie en Prince, in bijvoorbeeld de regelrechte Prince-pastiche Make Me Feel.

En dan valt er buiten de dominante stromingen van de r&b en de hiphop goddank ook nog wat te vieren. De countryzangeres Kacey Musgraves zingt haar plaat Golden Hour recht naar de countryhemel, en onze harten dus aan flarden. Met een zilveren stem en een geslepen liedschrijfpen: luister maar naar het tintelende openingsliedje van haar plaat, Slow Burn, en de gelikte maar perfecte pop-arrangementen in een nummer als High Horse, waarbij de traditionele country links én rechts wordt gepasseerd.

Verder: vooruit, nog even een man in de afspeellijst. Het doommetaltrio Sleep komt na bijna twintig jaar stilte ineens met de in beton gegoten stonerplaat The Sciences, die de riffkunst van Black Sabbath én de geestverruimende kracht van de Cannabis eert. En de Duitse DJ Koze tript op geheel eigen wijze tussen psychedelische droomdance en toch ook best strakke technobassen, en een paar mooie dancepoptracks met bijvoorbeeld gaststemmen van Roisín Murphy van Moloko en José Gonzalez.

Dit alles, en meer, is te vinden op de maandelijkse Volkskrant Radio-podcast op Pinguin Radio.

Meer over