FilmrecensieCaught in the Net

Dit alarmistische maar goed doordachte experiment waarschuwt voor onlinekindermisbruik ★★★☆☆

Jammer dat de makers tot slot nog aan ‘overval-tv’ doen, door met een draaiende camera bij een van deze mannen op de stoep te gaan staan.

null Beeld

Wie denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen als je 12-jarige dochter af en toe even onbeheerd online is, moet razendsnel Caught in the Net gaan kijken. In deze Tsjechische documentaire doen drie meerderjarige actrices zich tien dagen lang online voor als 12-jarige meisjes. In die periode worden ze benaderd door maar liefst 2.458 mannen, waarvan een aantal meteen begint te masturberen.

Dit rechtvaardigt meteen de bij vlagen alarmistische toon van Caught in the Net. Regisseurs Barbora Chalupová en Vít Klusák zochten piepjong lijkende actrices, bouwden meisjesslaapkamers als decor, en stelden een aantal regels op: meteen zeggen dat je 12 bent, niet flirten, naïef reageren op seksuele voorstellen. Vervolgens kijken ze vanachter de schermen met bezorgde blik mee naar de parade aan dickpics en obscene vragen die de meisjes via hun laptop voor de kiezen krijgen.

Het ís ook overweldigend. De erecte piemels en zelfs de kinderporno die een van de meisjes krijgt toegestuurd worden keurig weggeblokt, maar naar blijft het. Heeft een van de meisjes na eindeloos aandringen een (gefotoshopte) foto van een ontbloot bovenlijf gestuurd, staat die meteen de volgende dag online. Wil je dat je moeder het ziet? Betalen. Huilen helpt niet.

Het is een goed doordacht, slim filmisch experiment. Jammer dat de makers tot slot nog aan ‘overval-tv’ doen, door met een draaiende camera bij een van deze mannen op de stoep te gaan staan. Hij verdedigt zich – zo erg is het toch allemaal niet? ’Ik heb nog steeds nachtmerries van wat ik heb gezien’, zegt een van de actrices dan.

Het maakt feilloos duidelijk waar de kracht en de zwakte van deze documentaire zitten: de blijvende impact die dit alles op de meisjes heeft is interessant, maar de motieven van de mannen, daar hadden de makers niet per se op hoeven jagen.

Caught in the Net

Documentaire

★★★☆☆