nieuws

Disney+ jaagt op volwassenen met documentaire over Feyenoord en serie van Big Little Lies-maker

De streamingdienst maakt onder meer een docuserie over Feyenoord.

Kylie Bunbury in Big Sky Beeld
Kylie Bunbury in Big Sky

Disney+ zet een grote stap in de strijd om de streamingkijker. Om het gat met marktleider Netflix te dichten, stelt het platform maandag honderden nieuwe films en series voor volwassenen beschikbaar.

Op langere termijn komt er meer aan, zoals een achtdelige documentaireserie over Feyenoord. Een filmploeg volgt dit seizoen het eerste elftal van de voetbalclub.

Tot dusver richtte Disney+ zich vooral op jongeren en ouders met kinderen, met films en series van onder andere Disney, Pixar en Marvel. Het is tijd voor verbreding, zei de countrymanager Benelux, Marco de Ruiter, woensdag tijdens een perspresentatie: ‘Onderzoek toont aan dat volwassen kijkers op ons platform graag nog meer programma’s willen zien die op hun leeftijd zijn afgestemd.’

23 februari lanceert de streamingdienst het merk Star, dat zich richt op meerderjarige kijkers. Concreet betekent dit dat maandag ruim driehonderd titels worden toegevoegd aan Disney+: meer dan 50 tv-series, 250 films en vier ‘originals’.

Een blikvanger is Big Sky, van David Kelley (Big Little Lies, The Undoing). Deze zestiendelige serie gaat over drie detectives die racen tegen de tijd, op zoek naar vermiste meisjes. Ook nieuw is Solar Opposites, een animatieserie voor volwassenen over aliens die verhuizen naar Amerika.

Solar Opposites  Beeld
Solar Opposites

Volgende week kunnen abonnees profielen aanmaken met ‘ouderlijk toezicht’, om toegang tot series voor volwassenen te beperken.

Wie op dat moment al abonnee van Disney+ is, blijft het komende halfjaar augustus 7 euro per maand betalen. Anderen zijn 9 euro per maand kwijt. Ter vergelijking: een abonnement op Videoland kost 5 tot 10 euro per maand, Amazon Prime 6 euro en Netflix 8 tot 14 euro.

In Nederland is nog een wereld te winnen voor Disney+, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper. In het derde kwartaal had Netflix hier 56,5 procent marktaandeel, Videoland 12,8 en Disney+ 6,4 procent.

Om de ‘lokale relevantie’ te vergroten, werkt Disney+ aan tien Europese originals, zoals een Italiaanse serie over vrouwen in de maffia. In 2024 wil de streamingdienst vijftig Europese films, series en documentaires aanbieden.

De eerste Nederlandse Disney-original gaat over Feyenoord, dat de makers veel ruimte zou geven om achter de schermen te filmen. Het is een beproefde formule: eerder verleende de Engelse profclub Sunderland toegang aan Netflix en maakte Amazon Prime een documentaireserie over Tottenham Hotspur.

Wereldwijd is Disney+ snel gegroeid, sinds de introductie eind 2019. Het platform heeft 95 miljoen abonnees, in 58 landen. De oorspronkelijke doelstelling voor 2024, 60-90 betalende gebruikers, is nu al gehaald. Het nieuwe streefcijfer is 230 tot 260 miljoen abonnees.

Netflix is vooralsnog een stuk groter dan Disney+, met 203,6 miljoen betalende gebruikers in meer dan 190 landen. Vorig jaar kwamen er meer abonnees bij dan ooit: 37 miljoen.

Streamingplatforms hebben een deel van hun recente groei te danken aan de corona-epidemie. Daardoor blijven veel mensen noodgedwongen thuis en kijken ze meer traditionele televisie, films en series.

Meer over