Digitale verzenddienst geboren uit frustratie

Amsterdam Na de successen van Yousendit, Sendspace en Dropbox betreedt ook een Nederlandse speler de markt van de onlineverzenddiensten. Uit frustratie over de bestaande websites begon marketeer Bas Beerens (40) samen met succesvol lifestyleblogger Nalden (25) WeTransfer, waar zonder registratie grote bestanden makkelijk verstuurd kunnen worden....

Anna van den Breemer

Waarom je op een markt begeven die al zo druk is?

‘Om de koerierskosten te drukken heb ik vier jaar geleden een systeem laten ontwikkelen om grote bestanden online te versturen. Binnen een half jaar hadden we de investeringskosten eruit. Toen dacht ik: waarom dit niet naar buiten brengen? Bij de meeste onlineverzenddiensten kun je maar tot 100 MB gratis verzenden. Bij WeTransfer kan dat tot twee gigabyte, het maximum dat een browser aankan.’

Vanwaar de ergernis bij bestaande onlineverzenddiensten?

‘Je moet je altijd eerst registreren. Vaak krijg je dan na het versturen van een bestand direct acht spammailtjes. Bovendien word je steeds gepusht om naar het betaalde gedeelte van de site te gaan.’

Jullie vragen geen geld voor het versturen van bestanden. Hoe komt er geld in het laatje?

‘Dat gebeurt via wallpaper advertising, een concept dat Nalden op zijn blog heeft geïntroduceerd. De advertentie in de vorm van een graphic vormt de achtergrond van de website. De advertentie moet esthetisch zijn: geen grote schreeuwerige letters, alleen een verwijzing in de hoek. We stellen dus best wel wat eisen aan de adverteerders.’

Ben je niet bang om zo adverteerders mis te lopen?

‘We hebben ons wel afgevraagd of het ook bij deze brede doelgroep werkt. Maar je ziet dat grote bedrijven steeds meer geloven in de totale brand experience. Ze zien dat het werkt. Van de honderd grote merken in de wereld hebben zich al twintig gemeld.’

Na tweeënhalve maand hebben jullie 300 duizend gebruikers uit 190 landen. Wat wordt de volgende stap?

‘We zijn de website aan het optimaliseren. Bijvoorbeeld dat je een e-mail krijgt wanneer je een fout e-mailadres invult. Bij andere onlineverzenddiensten hoor je niets en gaat het bestand dus verloren.’

Meer over