Di-rect gaat 'onderhuids' met nieuwe plaat

Aankomen op een eiland om inspiratie op te doen en dan vrijwel meteen doorhebben dat het 'm niet gaat worden. Dat gevoel kregen de jongens van Di-rect toen ze een bezoek brachten aan Ibiza. Uiteindelijk is het de band gelukt om na vele uren in de studio te hebben vertoefd, het nieuwe album Daydreams In A Blackout te maken. 'We hadden allemaal ontzettend veel ideeën, maar maakten de nummers telkens voor 60 procent af. Aan die overige 40 procent werd pas veel later weer gewerkt. Dat maakte het proces lang en zwaar', aldus gitarist Spike.

De van origine Haagse rockband werd in 1999 opgericht, toen de muzikanten nog maar tieners waren. Een jaar later kwam hun eerste demo in handen van de 3FM radio-dj Rob Stenders, waarmee Di-rect in een klap bekend werd en een platencontract kreeg aangeboden. In 2001 kwam het eerste album Discover uit en speelde de band op festivals als Pinkpop en Lowlands.

Tim Akkerman
De jaren daarna verschijnen er nog drie albums, waarna de leadzanger en gitarist Tim Akkerman besluit te stoppen. De zoektocht naar een nieuwe zanger wordt aan de hand van het 3FM-programma Wie is Di-rect? uitgezonden. Marcel Veenendaal wordt uiteindelijk als nieuwe zanger gekozen en ook toetsenist Vince van Reeken sluit zich nieuw aan bij de band. In deze bezetting worden twee albums uitgebracht.

Di-rect koos ervoor om het nieuwe album Daydreams In A Blackout geheel in eigen beheer op te nemen. Er kwam geen producer of mixer aan te pas. Spike: 'We dachten dat we alle kwaliteiten wel hadden om zelf een plaat op te nemen. En op zich hebben we die ook wel, alleen we konden heel moeilijk een structuur brengen in het opnameproces. Als we een idee hadden, doken we gelijk de studio in. Pas veel later werden die ideeën echt uitgewerkt tot uiteindelijke nummers. Daardoor duurde het proces langer dan we hadden gehoopt.'

Aandacht
Ondanks de enorme inspiratie, hebben de muzikanten geprobeerd de nummers onderhuids te houden. Marcel: 'Als je die rust in je muziek bewaakt, kun je ook nummers maken waarop je gaat dansen in plaats van springen. Het is een plaat geworden die je lekker kan opzetten en die niet continu om aandacht vraagt', legt de zanger uit. 'We hebben dan ook geprobeerd om de bridges zoveel mogelijk te vullen met akkoorden die in de rest van het nummer ook terugkomen, in plaats van te kiezen voor een compleet andere richting.'

De titelsong Daydreams In A Blackout kan worden gezien als het overkoepelende gevoel van het opnameproces. 'Dit nummer staat voor alle mooie fantasieën die zijn ontstaan in een nogal koortsachtige periode. We hadden zoveel verlangens, ideeën en de passie vlamde ervanaf. Maar uiteindelijk verstonden we elkaar en dat is essentieel om de finish te kunnen halen', aldus Marcel. (FaceCulture)

Meer over