Denderend het weekend in: onze cultuurtips

Anna van LeeuwenMark MoormanMerlijn KerkhofRobert van Gijssel en Kevin Toma

Fotografie

Inside the outside, Coda Museum, Apeldoorn, t/m 25 september

De oudste foto’s die te zien zijn in deze tentoonstelling over zeventien fotografen/kunstenaars en hun relatie met de natuur zijn van de hand van pionier Richard Tepe (1864-1952). Zijn beroemdste foto is wellicht die van het lepelaarsnest bij het Naardermeer, vlak voordat dit natuurgebied de eerste aankoop van het net opgerichte Natuurmonumenten werd. Daarmee werd het gebied gered van het plan van de stad Amsterdam om hier zijn afval te storten. Zo vanzelfsprekend als de foto er nu uitziet, zo revolutionair was het toen om met een loodzware camera het moeras van het Naardermeer te betreden. Op zijn schouders staan vele kunstenaars en fotografen die de ateliers en de studio’s verlieten om de natuur vast te leggen, van Elspeth Diederix en Awoiska van der Molen tot Erwin Olaf. De camera’s werden wellicht steeds hanteerbaarder, maar de natuur werd ondertussen fragieler.

De Canadese pianist Marc-André Hamelin. Beeld Sim Cannety-Clarke
De Canadese pianist Marc-André Hamelin.Beeld Sim Cannety-Clarke

Klassiek

Internationale toppianisten in Amsterdam, 28 en 29 mei

Voor pianoliefhebbers is het een veelbelovend weekend, want vier internationale pianogrootheden doen Amsterdam aan. Zaterdagmiddag soleert András Schiff in het Concertgebouw op historische fortepiano in Beethovens derde én vierde pianoconcerten. Schiff wordt bijgestaan door het Orchestra of the Age of Enlightenment, dat er tussendoor nog even Haydns 99ste symfonie uitknalt zodat de Hongaar zijn handen wat rust kan geven. Om 2 uur ’s middags wordt het optreden uitgezonden op Radio 4. ’s Avonds kun je in het Muziekgebouw aan ’t IJ luisteren naar een duo-optreden van Leif Ove Andsnes en Marc-André Hamelin. Zondagavond is het, weer in het Concertgebouw, de beurt aan Krystian Zimerman.

Beeldende kunst

Living the landscape, Museum Belvédère, Heerenveen, t/m 25 september

Beeldhouwer Barbara Hepworth (1903-1975) was 36 toen vanuit het drukke Londen met haar man en kinderen naar het kustplaatsje St. Ives in Cornwall verhuisde. Het jonge gezin wilde ontsnappen aan de oorlogsdreiging van de stad. Hepworth zou St. Ives echter nooit meer verlaten. Ze was erg gelukkig met haar atelier daar (‘magisch’, noemde ze het) en ze raakte zeer geïnspireerd door het landschap: ‘De menselijke figuur wordt op het platteland een vrij en bewegend deel van een groter geheel. Deze relatie tussen figuur en landschap is van vitaal belang voor mij. Ik kan dat in een stad niet voelen.’ Ook haar man, schilder Ben Nicholson (1894-1982), kon goed werken in Cornwall. Museum Belvédère brengt nu in een tentoonstelling hun werken samen met dat van andere kunstenaars die inspiratie vonden in het pittoreske St. Ives, dat van een kustplaats veranderde in een kunstplaats.

Charli XCX. Beeld rv
Charli XCX.Beeld rv

Pop

Charli XCX, TivoliVredenburg, Utrecht, 28 mei

Ze is net 29, maar heeft al een lange staat van dienst in de pop. De Britse Charli XCX bracht de afgelopen tien jaar maar liefst vijf springerige en opwindende popplaten uit, en geldt dus als een veteraan van de afspeellijsten. Vooral haar net verschenen album Crash is mooi. Met de plaat neemt zij afscheid van haar platenmaatschappij Warner – de verwachting is dat de zangeres een andere, nog eigenwijzere en minder hitgevoelige weg wil inslaan. En in haar liedjes wandelt de zangeres ook nog even langs alle laagdrempelige popstijlen die haar succes hebben gebracht, van synthpop tot disco, en uit Nederland en Zweden overgevlogen dance en EDM. Ook live is Charli XCX een belevenis. Dat gaan we merken in de Utrechtse TivoliVredenburg. Als het daar te druk is, kunt u nog uitwijken naar de ons omringende landen, want Charli XCX toert volop, van Keulen tot Brussel, Madrid en Milaan.

Film

Moloch (Niko van den Brink)

De Nederlandse horrorfilm Moloch opent met een sinistere flashback, waarin muziekdocent Betriek als kind in de kelderkast zit te spelen en hoort hoe onbekenden de trap oplopen. Gegil in de slaapkamer, recht boven haar hoofd. Bloed dat vanaf het plafond op Betrieks gezicht spat. En dan een ritmische gebonk, dat vloeiend overgaat in de beat van het muziekstuk dat de volwassen Betriek in een hotelkamer aan het componeren is.

Niet verkeerd, hoe regisseur Van den Brink het eerste gruwelmoment van Moloch subtiel in psychologie onderdompelt. Weduwe Betriek (een fijne, naturelle rol van Sallie Harmsen) woont als dertiger weer in datzelfde Drentse huis aan het veenbos, samen met dochterlief en haar ouders (Anneke Blok en Fred Goessens). Dat de macabere familiegeschiedenis zal opspelen, merk je alleen al aan dat stemmige decor. Vanuit de mistige venen klinkt vreemd gefluister. Een en ander lijkt te maken te hebben met de schijnbaar toevallige ontdekking van een bijzonder goed gaaf veenlijk, niet ver van het huis van Betrieks moeder. Een vondst die Betriek op het pad brengt van de sympathieke Deense archeoloog (Alexandre Willaume) en die haar aan het denken zet. Misschien is ze vervloekt. Of misschien wijst uiteindelijk alles naar de plaatselijk verafgode heks Feike, die een vreselijke marteldood stierf: een verzonnen volkssage, waarmee de makers van Moloch een geslaagde lokale draai geven aan het nu zo populaire folk horror-subgenre.

Meer over