TheaterrecensieDe Warme Winkel

Deel 2 van de trilogie waarin De Warme Winkel overtolligheid onderzoekt, zit vol geestige, associatieve scènes ★★★★☆

Met de weinige decormiddelen roepen Vincent Rietveld en consorten fraaie beelden op.

Afscheidstournee door De Warme Winkel. Beeld Sofie Knijff
Afscheidstournee door De Warme Winkel.Beeld Sofie Knijff

De fietsen gaan mee de speelvloer op, tenslotte zijn ze een wezenlijk onderdeel van de voorstelling. Theatercollectief De Warme Winkel (DWW) toert door het land met Afscheidstournee, en doet dat op tweewielers met aanhangkarretjes waarin het spaarzame decor zit. Dat afscheid uit de titel houdt namelijk in dat DWW-kernlid Vincent Rietveld, gastspeler Rob Smorenberg en technicus Manuel ­Boutreur vaarwel willen zeggen tegen alles wat de planeet kwaad doet. Ze ­zoeken een oplossing in ascese.

Om te beginnen betekent dat: niet in een busje naar spannende buitenlanden met je stuk, niet meer vliegen. Nu kan dat ook niet heel makkelijk, maar het idee voor ascese lag er al een tijd: ­Afscheidstournee is het tweede deel van een drieluik waarin Rietveld onderzoekt hoe zich te verhouden tot een ­wereld die zucht onder overbevolking, consumentisme en overtolligheid. Deel 1 leverde al fijn theater op, deel 2 doet er in al zijn eigenzinnigheid niet voor onder.

Weeïge tonen uit een blokfluit (‘zo’n mooi, eenvoudig instrument’) om een zensituatie te creëren, gevloek op vliegtuigen en auto’s, de verheerlijking van de fietstocht, recyclen (van stukjes uit je eigen voorstellingen), een meditatiemoment – clichés worden omarmd en verbeterd in associatieve, geestige ­scènes met de nodige zelfreflectie, die de onderliggende ernst van het thema nergens ondermijnen. Met de weinige (decor)middelen – filmfragmenten, een projector, wat water – laat DWW fraaie ­patronen en beelden ontstaan waarin natuur en landschap centraal staan.

Het sluitstuk van de trilogie, voorzien in 2021, belooft nog drastischer maatregelen voor de problematiek. Opnieuw iets om naar uit te zien.

Afscheidstournee

★★★★☆