Theaterrecensiede wilde keuken

De wilde keuken een associatieve, overvolle theatrale ervaring van scènes en beelden over eten ★★★☆☆

Regisseur Moniek Merkx gooit enigszins vrijblijvend allerlei vragen bij de toeschouwer op.

null Beeld Kamerich & Budwilowitz
Beeld Kamerich & Budwilowitz

Jeugdtheatergroep Maas geeft haar jonge publiek een kijkje in de keuken van de toekomst. Regisseur Moniek Merkx maakte een voorstelling over eten. Een groter en complexer onderwerp is haast niet te vinden. Je zou het kunnen hebben over de gevoelens en herinneringen die bepaalde smaken oproepen, over eetstoornissen, over de bio-industrie, over gezondheid, over van alles. Merkx besloot het over al die dingen te hebben. Ze maakte met De wilde keuken een associatieve, overvolle theatrale ervaring, die op vier plekken in en om het Maaspodium in Rotterdam plaatsvindt.

Die veelheid kan je als toeschouwer overvallen en je achteraf doen afvragen wat je nu precies hebt gezien. Of je kunt je laten meeslepen door de soms waanzinnige (video)beelden, dansjes, preken en, uiteraard, een kleine proeverij. Merkx laat je in het duister tasten. Letterlijk, als je door een verduisterde gang moet lopen. Totdat je, als een zaadje dat uitkomt, het licht ziet en wordt gevraagd hoe je je voelt. Als een tomaat? Of toch eerder een aardappel? Hebben planten gevoelens? Dat is een van de vele vragen die Merkx – enigszins vrijblijvend – opgooit.

In het laatste deel lig je als toeschouwer op het bord. Dit is je laatste avondmaal, buldert de fijn uitbundig acterende Serge Hogenbirk. Weet je wel wat je eet? Dat is hier de hamvraag. Maas wil duidelijk jongeren inspireren om bewuster om te gaan met hun eten. Of dat zal lukken blijft de vraag. De wilde keuken is vooral een potpourri van scènes en beelden over eten, met waarschijnlijk voor ieder wat wils, maar zonder een echt overtuigend statement.

De wilde keuken

★★★☆☆

Door Maas Theater en Dans. Regie Moniek Merkx. Met o.a. Serge Hogenbirk, Niek van der Horst, José Montoya.