De Volkskrant tv-selectie voor zondag 25 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van zondag.

Loes Luca in Mi vida. Beeld
Loes Luca in Mi vida.

Star Trek: Picard

Veronica, 20.00 uur

In de 55-jarige geschiedenis van het Star Trek-universum hebben al heel wat kapiteins op de brug gestaan van de ruimteschip U.S.S. Enterprise. De meest geliefde is waarschijnlijk Jean-Luc Picard, een rol die Patrick Stewart voor het eerst speelde in 1987 in Star Trek: The Next Generation. In de nieuwe serie Star Trek: Picard komt de inmiddels gepensioneerde Starfleet-admiraal opnieuw in actie als een jonge vrouw hem om hulp vraagt. In Picard keren diverse bekende Star Trek-gezichten terug, zoals Brent Spiner (Data) en Jeri Ryan (Seven of Nine).

Mi vida

NPO 3, 20.20 uur

(Drama, Norbert ter Hall, 2019) Er liggen veel flauwe grappen op de loer in Mi vida, een film waarin een keurige Schiedamse kapster zichzelf opnieuw uitvindt onder de Zuid-Spaanse zon. Neem alleen al de cursus Spaans waarvoor zestiger Lou (Loes Luca) zich heeft ingeschreven. Daar komen voornamelijk jongeren op af, dus de scheve blikken laten zich uittekenen. Of neem Lou zelf, die bedeesde vrouw in haar tuttige roze bodywarmer: dat wordt vast lachen om haar onbeholpenheid. Het mooie van Mi vida is de zelfverzekerde kalmte waarmee de film al die verwachtingen omzeilt. Er mag best worden gelachen in dit speciaal voor Luca geschreven feelgooddrama, maar zeker niet om de hoofdpersoon, die voortdurend haar waardigheid behoudt.

Zomergasten

NPO 2, 20.25 uur

Jurist en journalist Roxane van Iperen brak in 2018 door als romancier met haar boek ’t Hooge Nest. In deze bestseller beschrijft ze de hoe twee Joodse zussen tijdens de Tweede Wereldoorlog tientallen onderduikers wisten te verbergen onder het oog van de Duitse bezetter. Ook in haar 4 mei-lezing en het Boekenweekessay van dit jaar onderzoekt Van Iperen de duistere bladzijden van het verleden. Als de Zomergast van vanavond koos ze fragmenten die gaan over de strijd om de macht en de mechanismen achter het vinden van goed en kwaad, schuld en onschuld.

Kill Bill: Vol. 1

SBS 9, 20.30 uur

(Actie, Quentin Tarantino, 2003) Kill Bill, het in tweeën geknipte epos met Uma Thurman als engel der wrake, is een staalkaart van Tarantino’s passies en favoriete genres. Met Kill Bill koos Tarantino radicaal voor uiterlijk vertoon. De tientallen, misschien honderden pulpfilm-verwijzingen vormen het hart van de film, als een eclectische dj-set voor cinefielen. Uma Thurman schittert als de voor dood achtergelaten The Bride. Zij wil maar één ding: wraak op haar voormalige collega’s van de elite-huurmoordenaarseenheid Deadly Viper Assassination Squad, die de slachting aanrichtte op haar trouwdag.

Uma Thurman in Kill Bill: Vol. 1. Beeld
Uma Thurman in Kill Bill: Vol. 1.

Closing Gambit: Korchnoi versus Karpov and the Kremlin

Canvas, 21.50 uur

In de jaren vijftig en zestig werd het wereldkampioenschap schaken volledig gedomineerd door spelers uit de Sovjet-Unie. Dat veranderde toen Amerikaan Bobby Fischer in 1972 Boris Spasski wist te verslaan. Om een herhaling van die nederlaag te voorkomen, werd de trouwe communist Anatoli Karpov naar voren geschoven als het nieuwe Sovjet-schaakgenie. In 1978 nam Karpov het op tegen Viktor Kortsnoj, die enkele jaren eerder de Sovjet-Unie was ontvlucht. Closing Gambit vertelt het verhaal achter deze politiek getinte confrontatie vol bizarre conflicten.

Death in the Terminal

Canvas, 23.15 uur

In oktober 2015 opende een schutter het vuur in het busstation van Beersheba in Israël. Death in the Terminal analyseert wat er gebeurde in de achttien chaotische minuten daarna. De dader doodde een soldaat en gebruikte diens wapen om op de menigte te schieten, maar werd geneutraliseerd door toegesnelde agenten. Er viel nog een derde dode, omdat een illegale migrant door omstanders werd aangezien voor een tweede dader. De documentaire van Tali Shemesh en Asaf Sudri toont hoe moeilijk het is om in zulke situaties de juiste beslissing te nemen.

Das weisse Band

NPO 2, 23.30 uur

(Michael Haneke, 2009) Een schijnbaar vredig dorp wordt geteisterd door nare, geheimzinnige voorvallen die langzaam maar zeker de ware aard van de bewoners aan het licht brengen. Paranoia, angst en wraakzucht verspreiden zich. In meedogenloos zwart-wit, en met zijn kenmerkend terughoudende regiestijl, toont de Oostenrijkse filmmaker Michael Haneke dat Duitsland zich anders zou hebben ontwikkeld als de mensen in de jaren voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog op een andere manier met elkaar waren omgegaan, en God niet hadden misbruikt om voor eigen rechter te spelen. In Cannes bekroond met de Gouden Palm.

Christian Friedel en Leonie Benesch in Das weisse Band. Beeld
Christian Friedel en Leonie Benesch in Das weisse Band.
Meer over