De Volkskrant tv-selectie voor zaterdag 24 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van zaterdag.

Keira Knightley in Colette. Beeld
Keira Knightley in Colette.

Witch Hunt

NPO 3, 20.30 uur

Ida Waage (Ingrid Bolsø Berdal) werkt voor een Noors advocatenbureau, waar ze op een dag moet tekenen voor een transactie van 450 duizend euro. Verdacht, want het is een enorm bedrag en de begunstigde is haar niet bekend. Wordt het bureau opgelicht of is haar werkgever betrokken bij duistere zaakjes? En moet ze aan de bel trekken of roept ze daarmee problemen over zich af? De vierdelige Noorse misdaadserie Witch Hunt (Heksejakt) werd geschreven door de scenaristen van Utøya 22. juli en laat zien hoe macht leidt tot corruptie en immoreel gedrag.

Hollandse zaken

NPO 2, 20.40 uur

Betaalbaar wonen in de stad: het is een droom van veel Nederlanders. Als Utrecht gaat bouwen in de Merwedekanaalzone is de belangstelling dan ook groot. Zo groot dat er zevenduizend nieuwe woningen worden gepland en deze wijk het dichtst bebouwde stukje Nederland wordt. De gemeente belooft koopwoningen voor onder meer starters, ouderen en alleenstaanden. Hollandse zaken vertelt vanavond echter dat de prijzen beginnen bij 400 duizend euro voor een klein appartement. Is hier wat misgegaan of zijn de gemeente en projectontwikkelaars aan het cashen?

Amy Winehouse in Nederland

NPO 3, 22.05 uur

In 2004 sprak Arjan Vlakveld met Amy Winehouse in haar enige interview dat in Nederland op beeld werd vastgelegd. Het gesprek bleef grotendeels onuitgezonden, maar tien jaar na het overlijden van de zangeres vormt het de rode draad in de documentaire Amy Winehouse in Nederland. Hierin reconstrueert Vlakveld de bezoeken van Winehouse aan ons land, aangekleed met verhalen van mensen die haar toen hebben ontmoet, zoals Candy Dulfer en Eric Corton. Aansluitend is er een registratie van het concert dat Winehouse in 2007 gaf in Shepherd’s Bush (23.10 uur).

McDonald & Dodds

NPO 2, 22.15 uur

De jonge en ambitieuze rechercheur Lauren McDonald (Tala Gouveia) is erop gebrand zich te bewijzen binnen de afdeling moordzaken in het slaperige Bath. Ze wordt gekoppeld aan collega Dodds (Jason Watkins), die de afgelopen tien jaar achter een bureau heeft doorgebracht en richting zijn pensioen gaat. In de nieuwe Britse misdaadserie McDonald & Dodds buigt het totaal tegenovergestelde tweetal zich over de vondst van een dode man in het huis van de rijke ondernemer Max Crockett. Het slachtoffer heeft een strafblad én een link met de familie Crockett.

Frantz

Canvas, 22.40 uur

(Drama, François Ozon, 2016) Prachtig beeld van een wereld die zoekende is na een gruwelijke oorlog. De jonge Duitse soldaat Frantz liet het leven in de loopgraven, zijn ouders en verloofde moeten de draad weer oppakken. Een mysterieuze Fransman laat rozen achter op het graf van hun dierbare en brengt een beetje kleur in hun leven. Letterlijk zelfs: de film is gedraaid in zwart-wit, maar op die momenten vervangt Ozon dat even door zachte kleuren. Maar nooit te lang. Frantz speelt een intrigerend spiegelspel, dat onderstreept dat mensen niet zo verschillend zijn als de oorlogen die hen uiteendrijven ze doen geloven.

Pierre Niney en Paula Beer in Frantz. Beeld
Pierre Niney en Paula Beer in Frantz.

Lady Bird

BBC 1, 23.30 uur

(Drama, Greta Gerwig, 2017) In haar regiedebuut laat Gerwig haar permanent opstandige hoofdpersonage heerlijk met alles en iedereen botsen: vriendjes, vriendinnen, goedmoedige docenten, haar moeder. Ze strooit met bijdehante en vinnige dialogen, die door hoofdrolspeelster Saoirse Ronan nooit te sterk worden aangezet. Hierdoor kan het vaak grappige Lady Bird ook ontroeren. De Ierse Ronan is perfect gecast als de soevereine én onzekere Lady Bird. Tegelijk toont de film ook heel fraai het onthechtingsproces van moeder Marion (Laurie Metcalf), die uitblinkt in het passief agressief attaqueren van haar dochter.

Saoirse Ronan in Lady Bird. Beeld
Saoirse Ronan in Lady Bird.

Colette

NPO 2, 23.50 uur

(Drama, Wash Westmoreland, 2018) Ze waren allebei hun tijd vooruit, de Franse schrijvers Sidonie-Gabrielle Colette en Henry ‘Willy’ Gauthier-Villars. Zij doorbrak taboes met haar voorkeur voor mannenkleding en haar biseksuele affaires, hij had een neus voor moderne marketingtechnieken. Ze trouwden in 1893 en Colette, zoals ze bekend zou worden, werd door Willy tot schrijven aangezet. Colette is, meer nog dan een biopic, een portret van een huwelijk. Tussen Willy (Dominic West) en Colette (Keira Knightley) is het vuurwerk. West schetst knap een veelkleurig personage: grof, humoristisch, liefhebbend, strontvervelend, aanhankelijk. Knightley doet niet voor hem onder, in een rol die veel van haar vraagt, maar die ze zich met gemak toe-eigent.

Meer over