film- en tv-tips

De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 30 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van vrijdag.

Heather Donahue in The Blair Witch Project. Beeld
Heather Donahue in The Blair Witch Project.

Shadowplay

NPO 3, 20.25 uur

De New Yorkse agent Max McLaughlin (Taylor Kitsch) arriveert in het verwoeste en verscheurde Berlijn van 1946. Hij moet er een politiemacht opbouwen naar Amerikaans model, maar treft slechts een groep vrouwen in een geïmproviseerd bureau. Ondertussen voltrekken zich duistere gebeurtenissen in de stad. Een sadistische arts wil de georganiseerde misdaad overnemen en een mysterieuze seriemoordenaar rekent af met Duitse oorlogsmisdadigers. De thrillerserie Shadowplay werd bedacht door Måns Mårland (The Bridge). Michael C. Hall (Dexter) is te zien in een bijrol.

Bovary

Canvas, 21.20 uur

Net als in Nederland worden ook in Vlaanderen toneelstukken en theaterproducties die ten prooi vielen aan de coronamaatregelen naar het televisiescherm gebracht. Michael De Cock en Carme Portaceli maakten een toneelversie van Gustave Flauberts roman Madame Bovary, maar de geplande première kon door de theatersluiting niet doorgaan. Regisseur Jaco Van Dormael (Toto le héro) heeft het aangedurfd het stuk te verfilmen. In deze teletheatervoorstelling speelt Maaike Neuville de rol van Emma Bovary, de scandaleuze doktersvrouw uit Flauberts debuutroman.

Roofkunst

NPO 2, 22.20 uur

Wie de marmeren versieringen van het Parthenon op de Akropolis wil zien, moet daarvoor niet in Athene zijn, maar in Londen. Daar staan in het British Museum de zogenoemde Elgin Marbles, die Lord Thomas Bruce begin 19de eeuw naar huis liet sturen en later aan de Britse regering verkocht. In de serie Roofkunst verdiept Erik Dijkstra zich in het getouwtrek om de sculpturen. De Grieken willen hun kunstschatten terug om ze tentoon te stellen in een speciaal museum. De Britten houden echter voet bij stuk en ‘conserveren’ de werken liefst waar ze nu zijn.

George en Eran worden racisten

NPO 3, 23.00 uur

Kun je het in deze tijd van hypergevoeligheid, politieke correctheid en deugzucht eigenlijk nog wel goed doen? In het bejubelde theaterstuk George en Eran worden racisten spelen George Tobal en Eran Ben-Michaël met vooroordelen en racisme, goede bedoelingen die verkeerd uitpakken en alles wat niet wordt uitgesproken maar onderhuids blijft sudderen. De voorstelling werd vertaald naar een tv-versie die vanavond door de VPRO wordt uitgezonden. De theatermakers worden op het podium bijgestaan door Myrthe Huber en Milan Sekeris van zangduo Nordgrond.

Sleepers

Eén, 23.40 uur

(Drama, Barry Levinson, 1996) Met een sterrencast (Robert De Niro, Dustin Hoffman, Kevin Bacon, Brad Pitt) vertelt Levinson (Rain Man, Good Morning, Vietnam) het tweedelige klassieke verhaal van een groep jongens die in de jaren zestig, na een uit de hand gelopen grap, op een tuchtschool worden gekleineerd en mishandeld. In het tweede deel, dat zich voornamelijk in de rechtbank afspeelt, zoekt en vindt de groep eerherstel. Sleepers, naar Lorenzo Carcaterra’s bestseller, is dankzij die nadrukkelijke tweedeling nogal onevenwichtig, maar als vriendschapsdrama voldoet de film volledig.

Kevin Bacon in Sleepers. Beeld
Kevin Bacon in Sleepers.

Tamara Drewe

NPO 2, 00.15 uur

(Komedie, Stephen Frears, 2010) Ver weg van alle drukte denken ze te zitten, de naar het platteland uitgeweken schrijvers in Tamara Drewe. Als een neurotische rockster (Dominic Cooper) in het dorp belandt en de wulpse titelheldin (Gemma Arterton) na jarenlange afwezigheid terugkeert, is er van de pastorale rust weinig over in deze bewerking van Posy Simmonds’ striproman, die weer gebaseerd is op Thomas Hardy’s Far from the Madding Crowd. Regisseur Frears houdt de toon licht en vertelt het verhaal als iets waarvan je niet al te veel hoeft te geloven.

Gemma Arterton in Tamara Drewe. Beeld Peter Mountain
Gemma Arterton in Tamara Drewe.Beeld Peter Mountain

The Blair Witch Project

BBC 1, 00.35 uur

(Horror, Daniel Myrick en Eduardo Sánchez, 1999) Uit de losse pols geschoten nep-horrordocumentaire, die als een van de eerste films liet zien dat je ook met een paar gehuurde videocamera’s en een budget van niks een enorme kaskraker kunt maken. Ook nieuw: de manier waarop de makers de sociale media wisten te bespelen, van een website en boek tot zorgvuldig gecultiveerde geruchten. Zonder die gewiekste publiciteitscampagne zou de film niet al bij zijn première cultstatus hebben bereikt. Maar we hebben wel te maken met een bijzonder huiveringwekkend meesterwerk dat zijn simpele gegeven – een stel filmstudenten duikt het bos in voor een documentaire over een lokale heksenlegende – effectief uitbuit.

Meer over