Service

De Volkskrant tv-selectie voor maandag 19 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van maandag.

Sergio Hasselbaink in Zombibi. Beeld
Sergio Hasselbaink in Zombibi.

Wandelhart

NPO 2, 19.20 uur

Voor het tweede achtereenvolgende jaar moeten wandelaars het deze zomer zonder Vierdaagse doen. Maar dat betekent niet dat wandelliefhebbers thuis moeten blijven. In Wandelhart gaan Harm Edens en Joris Linssen op pad in Gelderland. Edens vertrekt vanuit de Betuwe, Linssen vanuit de Achterhoek, en de presentatoren ontmoeten elkaar in de Vierdaagsestad Nijmegen. Onderweg genieten ze van het Gelderse landschap, hebben ze bijzondere ontmoetingen en gaan ze op zoek naar verhalen van verbondenheid en doorzettingsvermogen, thema’s die Vierdaagselopers na aan het hart liggen.

Terug naar de kust

NPO 3, 20.25 uur

(Thriller, Will Koopman, 2009) In deze degelijke Saskia Noort-verfilming speelt Linda de Mol Maria, een zangeres in een coverband die haar twee kinderen alleen moet opvoeden nadat ze haar alcoholistische en depressieve vriend (Daan Schuurmans) de deur heeft gewezen. Kort na een abortus begint ze dreigbrieven te ontvangen. Met haar kinderen zoekt ze haar toevlucht bij haar zus, die in het ouderlijk huis in de duinen is blijven wonen. Maria, sterk vertolkt door De Mol, krijgt vervolgens behoorlijk wat ellende over zich heen. Eenvoudige, effectieve thriller.

Linda de Mol in Terug naar de kust. Beeld
Linda de Mol in Terug naar de kust.

Braveheart

Net 5, 20.30 uur

(Avontuur, Mel Gibson, 1995) Groots opgezet historisch vechtdrama rond de middeleeuwse Schotse rebel William Wallace. Hoofdrolspeler Gibson wilde aanvankelijk niet regisseren, maar zegde toch toe: het werd zijn tweede regieklus na debuut The Man Without a Face (1993). Gibson maakte er een opwindend, zij het historisch niet al te accuraat geheel van, waarin Wallace zijn opstandige heldenmoed betoont tegen de perfide Engelsen. Braveheart werd bekroond met de Oscars voor Beste film en voor de regie, en ook nog voor het camerawerk, de make-up en de geluidseffecten.

Mel Gibson in Braveheart. Beeld =
Mel Gibson in Braveheart.Beeld =

Swanenburg

NPO 1, 21.30 uur

De rijke familie Praal zit op rozen en wil dat graag zo houden. Daarom is ‘family first’ het motto van pater familias Jack Praal en steunen de familieleden elkaar in voor- en tegenspoed. Totdat het onvoorstelbare gebeurt en de jongste zoon Dirk in verband wordt gebracht met de dood van een vrouw. Wat is er gebeurd en gaat de familie deze crisis overleven? De nieuwe dramaserie Swanenburg wordt de komende vijf weken uitgezonden op maandag tot en met donderdag. Elke week staat in het teken van een ander personage, te beginnen met oudste zoon Benno.

2Doc: Voor jou wil ik zijn

NPO 2, 22.10 uur

Filmmaker Marinka de Jongh groeide op tussen de cliënten in het Thomashuis van haar ouders. Deze kleinschalige woonvorm biedt een plek aan mensen met een verstandelijke beperking. Haar ervaringen vormden de inspiratie voor Voor jou wil ik zijn, een ode aan de vier miljoen Nederlanders die structureel mantelzorg verlenen. De film volgt Janine Barlo, die de zorg voor haar broer Albert-Jan heeft overgenomen van haar ouders. Janine wordt geconfronteerd met moeilijke beslissingen en worstelt met haar rol. De coronacrisis maakt het allemaal nog lastiger.

Gösta

NPO 3, 23.10 uur

De Zweedse regisseur en scenarist Lukas Moodysson (Fucking Åmål) filmde zijn zwart-komische serie Gösta grotendeels op de boerderij die hij van zijn vader erfde. De pas afgestudeerde kinderpsycholoog Gösta (Vilhelm Blomgren) gaat op het platteland aan de slag in zijn eerste baan. Hij betrekt een piepklein huisje in het bos, dat al snel volloopt met onuitgenodigde logés. Gösta heeft namelijk alles over voor zijn medemensen, en die profiteren maar al te graag van zijn goede bedoelingen. De NTR zendt dagelijks een dubbele aflevering uit van de serie.

Zombibi

RTL 7, 00.00 uur

(Komedie, Martijn Smits en Erwin van den Eshof, 2012) Een neergestort Russisch ruimtestation is de oorzaak van een zombieplaag in Amsterdam, maar dat doet er weinig toe. Belangrijker zijn de vernietigingsdrang waarmee een handvol overlevenden deze apocalyps tracht te doorstaan en de grappige invallen die regisseurs Smits en Van den Eshof door hun ‘zomedy’ sprenkelen. Zo is de eerste zombie een rottende oma op een scootmobiel, en moet Zombibi de eerste film zijn waarin de wandelende lijken ook elkaar verorberen. Zombibi is enthousiast in elkaar gezet en vooral te genieten omdat de makers hun jongensachtige pret met geweld nooit laten temperen. Dat compenseert de flinterdunne personages en de niet al te flitsende regie.

Meer over