Film- en tv-tips

De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 18 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van donderdag.

Will Smith en Eva Mendes in Hitch. Beeld
Will Smith en Eva Mendes in Hitch.

Le trou

Ons, 18.57 uur

(Drama, Jacques Becker, 1960) De jong gestorven Franse cineast Jacques Becker (1906-1960) leerde het vak van de grote Jean Renoir. Hij maakte zelf slechts dertien films, met Le trou als zwanenzang. Het is een mooi, klassiek gevangenisdrama over vijf gevangenen in een Parijse cel die een ontsnapping voorbereiden. Als je de sobere, ijzersterk gemonteerde wijze ziet waarop Becker de gebeurtenissen filmt, snap je waarom de latere avant-garde van de nouvelle vague Becker koesterde en niet vervloekte. Hij toonde zich in Le trou een modern cineast.

Le trou. Beeld
Le trou.

Zembla

NPO 2, 20.30 uur

De coronaepidemie heeft het Nederlandse fileprobleem zowat opgelost en niemand weet nog hoe druk het op onze wegen wordt als de beperkingen weer worden opgeheven. Toch zet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de geplande verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht door. Protesten tegen de bomenkap in natuurgebied Amelisweerd leverden niets op. Zembla onderzoekt waarom het ministerie ondanks de stikstofcrisis blijft inzetten op meer asfalt. Sinds 2007 kwam er 2.000 kilometer bij en voor de komende jaren wordt nog eens 25 miljard euro uitgetrokken.

Hitch

Net 5, 20.30 uur

(Komedie, Andy Tennant, 2005) Als een soort superheld waart hij door New York. Date doctor Hitch (Will Smith), in te schakelen door alle mannen die niet weten hoe ze aan de vrouw moeten komen. Hitch is het hoofdpersonage waar regisseur Andy Tennant zijn behoorlijk fijne romantische komedie aan ophangt, Eva Mendes is roddel-journaliste Sarah, die door toeval Hitch op haar pad krijgt en dan onvermijdelijk ontdooit. Scenarioschrijver Kevin Bish zorgt dat Hitch de regels van de romantische komedie volgt zonder te voorspelbaar te zijn, en legt de acteurs dialogen in de mond die niet overdreven klef bekken. Door de enthousiaste enscenering lijkt Hitch bovendien soms een musical waarin niemand zingt.

Built for Mars: The Perseverance Rover

National Geographic, 22.00 uur

Als alles gaat zoals gepland, landt de Perseverance Rover vandaag op het oppervlak van Mars. Deze rijdende robot moet in een opgedroogde rivierdelta bodemmonsters gaan nemen, om deze te bewaren voor een latere reis naar de aarde. Onderzoekers hopen vooral op sporen van leven. Ook is de Perseverance Rover een platform voor nieuwe technologieën, zoals de eerste (mini)helikopter die op Mars gaat rondvliegen. Maar voordat de robot het komende jaar op Mars kan gaan rondrijden, moet hij de landing overleven. Built for Mars geeft een overzicht van de missie.

Stand van Nederland: Generatie Next

NPO 2, 22.10 uur

Na jaren van grote zuinigheid en het terugdringen van de staatsschuld, heeft de regering tijdens de coronacrisis de geldbuidel weer wijd geopend. Waarom is het nu opeens wel mogelijk om zoveel geld uit te geven en waar komen al die miljarden vandaan? In Stand van Nederland: Generatie Next onderzoekt Jill Bleiksloot wat de uitgaven ten gevolge van de coronacrisis betekenen voor de staatsschuld. Is het verstandig om deze uitgaven nu te doen, wat zijn de gevolgen en wanneer en door wie moet deze greep in de schatkist uiteindelijk worden terugbetaald?

2Doc: De stelling van Foreest, een schaakfamilie

NPO 2, 23.10 uur

De Groningse familie Van Foreest telt vijf jongens en het dertienjarige meisje Machteld, dat wordt gezien als hét talent van het gezin. Omdat hun ouders vonden dat de reguliere basisschool de kinderen onvoldoende te bieden had, kregen alle kinderen thuisonderwijs. Daardoor bleef er genoeg tijd over voor een serieuze schaakopleiding, die zijn vruchten afwerpt. De stelling van Foreest, een schaakfamilie is een bijzonder portret van een geslacht van schakers dat begon met betovergrootvader A.E. Van Foreest, drievoudig schaakkampioen van Nederland.

Elser

Arte, 00.00 uur

(Biografie, Olivie Hirschbiegel, 2015) Het verhaal van timmerman Georg Elser, de lone wolf die Hitler al in 1939 bijna opblies. Regisseur Hirschbiegel (Der Untergang) springt een krappe twee uur heen en weer in de tijd. Beelden van Elsers soms gruwelijke verhoorsessies worden afgewisseld met scènes van de jongere aanslagpleger. Hoe kwam de flegmatieke Elser (Christian Friedel) tot zijn daad? Het verleden is gevat in warmere tinten, een beeldcliché van jewelste. De nakaart-structuur van Elser mag wat looiig zijn, Hirschbiegels keuze om de verzetsdaad te filmen zonder overdreven heroïsering valt te prijzen.

Christian Friedel in Elser. Beeld
Christian Friedel in Elser.
Meer over