FILM- EN TV-TIPSDinsdag 17 november

De Volkskrant-tv-selectie voor dinsdag 17 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.

Kristoffer Joner (links) en Silje Breivik in The Wave.

Der Staat gegen Fritz Bauer

Arte, 13.45 uur

(Lars Kraume, 2015) Noest historisch drama concentreert zich op de periode waarin procureur-generaal Fritz Bauer (1903-1968) achter SS’er Adolf Eichmann aan zat. De film ontleent zijn spanning nauwelijks aan de vraag of Eichmann al dan niet wordt opgepakt – die geschiedenis wordt als bekend verondersteld. De makers zijn eerder geïnteresseerd in de cruciale, tot op heden weinig benadrukte rol die Bauer in Eichmanns arrestatie speelde. Burghart Klaußner maakt van Bauer een werkverslaafde, kettingrokende en eigenlijk onuitstaanbare knorrepot, die desondanks sympathie wekt met zijn sarcastische opmerkingen en excentrieke trekjes.

Burghart Klaußner in Der Staat gegen Fritz Bauer.

Volle zalen

NPO 2, 20.25 uur

Hoe beleeft de toch al niet zo vrolijke Hans Dorrestijn deze deprimerende coronatijden? Opvallend goed, ontdekt cultuurmagazine Volle zalen, dat thuis op bezoek gaat bij de schrijver en cabaretier, die tegenwoordig opvallend vrolijk door het leven gaat. De tijd die Dorrestijn als vader afwezig was, haalt hij in als grootvader. Ondertussen werkt de 80-jarige aan zijn nieuwe voorstelling Het houdt een keer op. Hij hoopt binnenkort in het theater te staan met deze ‘mix van kleine en grote rampspoed’, al is het maar voor een paar man.

The Wave

RTL 8, 20.30 uur

(Roar Uthaug, 2015) In 1934 stortte aan de westkust van Noorwegen een deel van een bergwand in een fjord. De tsunami die daaruit voortkwam, kostte tientallen omwonenden het leven. En de Noren verwachten in de toekomst nog grotere drama’s. Het is een scenario dat volgens de Noorse regisseur Roar Uthaug erom smeekte te worden verfilmd. Niet zonder trots werd The Wave gepresenteerd als ‘de eerste Scandinavische rampenfilm’. Dit mag dan een lokaal verhaal zijn, de film volgt de regels van grote Hollywoodfilms, waarin natuurgeweld de halve bewoonde wereld bedreigt. Het is knap wat Uthaug met een relatief bescheiden budget voor elkaar kreeg.

The Transporter

Veronica, 20.30 uur

(Louis Leterrier en Corey Yuen, 2002) De Transporter-filmreeks is het best te bekijken als een losgeslagen variant op James Bond, met Jason Statham als koerier die zich keer op keer te veel bemoeit met de pakketjes die hij bezorgt. De Britse acteur, doorgebroken als bijdehante crimineel onder de vleugels van Guy Ritchie in Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch, liet hier voor het eerst zien ook in zijn eentje een film te kunnen dragen – en groeide en passant uit tot een van de grote actiehelden van de 21ste eeuw.

Jason Statham en Shu Qi in The Transporter.

Hij is een zij special: Het transgenderhotel

NPO 3, 21.15 uur

Een van de transpersonen die dit seizoen worden geportretteerd in Hij is een zij is Anne. De transformatie van Anne wordt vanavond uitgebreider gevolgd in de speciale uitzending Het transgenderhotel. Jan Kooijman gaat met Anne naar een Belgische kliniek, waar ze een ingrijpende gezichtsoperatie ondergaat die haar vrouwelijkere gelaatstrekken moet geven. In het revalidatiehotel van de kliniek ontmoet Anne diverse transvrouwen die vertellen over het hoe en waarom van hun eigen operaties. Een paar maanden later is Kooijman te gast op haar bruiloft.

Zaak van je leven

NPO 2, 22.40 uur

In de winter van 2014 stuitte een wandelaar in een bosperceel in de Biesbosch op het levenloze lichaam van een man. Deze was met messteken om het leven gebracht, maar identificatie bleek lastig. Pas in september werd duidelijk dat het om een Poolse man ging die in Nederland woonde. Daarmee kwam zijn ex-partner in beeld als verdachte. In Zaak van je leven vertellen rechercheurs die betrokken waren bij het onderzoek van het ‘Biesboschlijk’ hoe ze de het lichaam met een digitale gezichtsreconstructie konden identificeren en het bewijs rond kregen.

2Doc: Rotjochies

NPO 2, 23.25 uur

Ze zijn boos, gewetenloos, gevoelloos en doortrapt, maar ook rotjochies verdienen een tweede kans. Regisseur Maasja Ooms volgde enkele ontspoorde Nederlandse pubers die op het Franse platteland moeten bewijzen dat ze op het rechte pad kunnen blijven. Hun ouders zijn wanhopig, contact met politie hielp niet en deze confronterende maatregel met een no-nonsense jeugdhulpverlener is hun laatste kans. In Rotjochies maken we kennis met Mitchel die in de knoop ligt met zijn vader, de uit huis geplaatste Jahlano en met Mike, aan wiens verstand wordt getwijfeld.

Meer over