Film- en tv-tipsdinsdag 16 maart

De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 16 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.

Anya Taylor-Joy in The Witch. Beeld
Anya Taylor-Joy in The Witch.

Nederland kiest

NPO 1, 19.00 uur

Aan de vooravond van de Tweede Kamerverkiezingen presenteert de NOS twee programma’s vanuit de Statenpassage. In Nederland kiest: De stemming komen kiezers en lijsttrekkers van de kleinere partijen aan het woord, en wordt er geschakeld naar stembureaus die wegens de coronamaatregelen al geopend zijn. Om 20.35 uur is het in Nederland kiest: Het debat de beurt aan de lijsttrekkers van de acht grootste partijen, die steeds in duo’s debatteren. Partijen mogen zelf stellingen aan hun opponent voorleggen, zodat elke lijsttrekker twee keer in debat gaat.

Het geheim van de meester

NPO 2, 20.25 uur

In de laatste aflevering van dit seizoen stort het team van Het geheim van de meester zich op een doek van Jan Steen. De piskijker is een 17de-eeuws tafereel waarop een chirurgijn de urine van een patiënt ‘analyseert’. Een grappig detail is dat de kwakzalver zijn schoenen aan de verkeerde voet draagt. Deze week eindigt ook de inzendtermijn voor de schilderwedstrijd van Het geheim van de meester. De winnende schilderijen worden komende maanden samen met alle voor de serie gereconstrueerde werken, deo volente, geëxposeerd in het Grachtenmuseum Amsterdam.

Bad Boys

Veronica, 20.30 uur

(Komedie, Michael Bay, 1995) Agenten en ongeleide projectielen Mike (Will Smith) en Marcus (Martin Lawrence) toonden zich in de eerste Bad Boys direct perfect op elkaar ingespeeld – Mike de gladde single, Marcus de lichtneurotische gezinsman – terwijl ze op zoek gaan naar een partij gestolen drugs. Wie zich deze actiekomedie vooral herinnert vanwege de achtervolgingsscène waarin Smith met openhangende bloes en deels in slow motion te voet een auto achtervolgt, zal bij herziening verbaasd zijn dat een groot deel van de plot draait om een melige persoonsverwisseling tussen beide hoofdpersonages.

Martin Lawrence (links) en Will Smith in Bad Boys. Beeld
Martin Lawrence (links) en Will Smith in Bad Boys.

Colombiana

RTL 7, 20.30 uur

(Actie, Olivier Megaton, 2011) Ze heeft haar vader, een Colombiaanse drugsbaas, voor haar ogen vermoord zien worden. En dus groeit de kleine Cataleya op tot een keiharde huurmoordenaar, uit op wraak. Daarbij komt het van pas dat Cataleya (Zoe Saldana) over haast bovenmenselijke eigenschappen beschikt: ze is extreem behendig en soms bijna onzichtbaar voor het menselijk oog. De samenwerking tussen producer Luc Besson en regisseur Olivier Megaton levert een puinhoop van een scenario op, ongeloofwaardig spel maar gelukkig ook mooie, gruizige plaatjes en onderhoudende actiescènes.

Zoe Saldana in Colombiana Beeld
Zoe Saldana in Colombiana

2Doc: Mevrouw Faber

NPO 2, 23.05 uur

Verhalen over (trans)genderproblematiek spelen zich vaak af in de grote stad. In Mevrouw Faber is de hoofdrol echter voor een vijftiger uit het Friese dorp Wommels. De documentaire portretteert trucker Harm, die al dertig jaar getrouwd is met Siepie als hij haar vertelt dat hij graag vrouw wil worden. Siepie is geschokt: ze zal haar vertrouwde Harm kwijtraken, en hoe zal men reageren als Harm als Harriëtte door het leven gaat? Die reacties zijn echter verrassend nuchter en laten zien dat plattelandsbewoners minder bekrompen zijn dan menigeen denkt.

Enslaved with Samuel L. Jackson

Canvas, 23.15 uur

In de laatste aflevering van Enslaved onderzoekt acteur Samuel L. Jackson samen met journalisten Afua Hirsch en Simcha Jacobovici hoe de Britse houding ten aanzien van de slavernij in de vroege 19de eeuw begon te kantelen. Petities, boeken en activistische pamfletten zetten een onomkeerbaar proces in beweging, dat in 1807 een einde maakte aan vier eeuwen van slavenhandel. Jackson bezoekt Gabon, het land van het Benga-volk waartoe zijn voorouders behoorden. De koning en oudere stamleden van de Benga delen enkele tradities en verhalen van hun volk.

The Witch

SBS 9, 23.40 uur

(Horror, Robert Eggers, 2015) Waarom het boerengezin in The Witch precies uit hun puriteinse gemeenschap wordt verbannen – we schrijven New England, 1630 – maakt schrijver en regisseur Robert Eggers (The Lighthouse) bewust niet helemaal duidelijk. Wat wel direct voelbaar is, is de wanhoop in de stem van de vader en de angst op de gezichten van zijn kinderen. Aangekomen bij hun nieuwe onderkomen, op een boerderij aan een diepdonkere bosrand, gaat het van kwaad tot erger. Hun baby verdwijnt, de maisoogst dreigt te mislukken en de griezeligste geit in de filmgeschiedenis dient zich aan, in een zeer weldoordachte horrorfilm die aantoont welke krachten loskomen bij angst voor het onbekende.

Meer over