Film- en tv-tipsZondag 23 februari

De Volkskrant film- en tv-tips voor zondag 23 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van zondag.

J. K. Simmons in Whiplash.

Animals with Cameras

NPO 2, 19.35 uur

De makers van de natuurdocumentaires van de BBC hebben dieren al van heel dichtbij bespied met spionagecamera’s, maar in Animals with Cameras gaan ze een stapje verder. Voor de driedelige serie bevestigden ze met veel zorg speciale minicamera’s aan de dieren zelf, zodat de kijker kan meeleven vanuit het perspectief van diverse diersoorten. Dat levert unieke beelden op, zoals opnamen van pasgeboren stokstaartjes onder de grond en de jachtroutine van de magelhaenpinguïn. Komende weken komen jachtluipaarden, pelsrobben en beren aan bod.

Boer zoekt vrouw

NPO 1, 20.25 uur

De aankondiging van het elfde seizoen van Boer zoekt vrouw leverde ruim elfhonderd brieven en pakjes op van geïnteresseerde kijkers. Afgelopen september stelde Yvon Jaspers de tien deelnemers voor, vanavond maakt ze als postbode een ronde langs de vijf boeren die de meeste reacties kregen op hun oproep aan potentiële partners. De komende weken zal blijken op wie de boeren hun oog hebben laten vallen en hoe de speeddates, dagdates en logeerweken gaan verlopen. Na elke uitzending is op het web te zien hoe het gaat met de boeren die zijn afgevallen.

De Amazone

NPO 2, 20.35 uur

Het regenwoud in het Amazonegebied wordt al tientallen jaren bedreigd. Na een periode van optimisme over het terugdringen van de houtkap, reageerde de wereld afgelopen zomer geschokt op beelden van grootschalige bosbranden. In de documentaireserie De Amazone reist Sandra Korstjens door het gebied om te spreken met de lokale bewoners. Vanavond ontmoet ze in Brazilië een houthandelaar voor wie de kap van bomen – legaal of illegaal – de enige inkomstenbron is. Voor 100 dollar per boom moet er heel wat worden gekapt om een gezin te onderhouden.

Spider-Man

RTL 7, 21.45 uur

(Sam Raimi, 2002) Raimi, tot dat moment vooral bekend van de Evil Dead-horrorfilms, slaagt er in zijn eerste Spider-Man-film wonderwel in alle actiescènes spectaculair te maken en toch de nadruk op de karakterontwikkeling te houden. Dat achter de superheld tobbende babyface Peter Parker (Toby Maguire) schuilgaat, maakt Spider-Man zo interessant. De film lijkt soms vooral het startblok voor opvolger Spider-Man 2 (2004), maar dat doet er niet meer toe zodra Spidey ondersteboven bungelend, zijn masker half opgerold, zoent met eeuwige liefde M.J. (Kirsten Dunst op haar charmantst). 

Tobey Maguire in Spider-man.Beeld Martine Rasing

No Greater Law

Canvas, 22.25 uur

De Followers of Christ zijn een christelijke gemeenschap in Treasure Valley, Idaho, die niet gelooft in medisch ingrijpen, maar een heilig vertrouwen heeft in gebedsgenezing. De kindersterfte binnen de gemeenschap ligt veel hoger dan gemiddeld. In Idaho kunnen ouders die kiezen voor gebedsgenezing niet worden aangeklaagd voor dood door schuld en dat maakt juridische vervolging van de sekte onmogelijk. In No Greater Law dringt regisseur Tom Dumican door tot de gesloten gemeenschap, die bescherming geniet van lokale politici en bureaucraten.

Noah

BBC 2, 00.15

(Darren Aronofsky, 2014) Gehoorzaam Gods gebod volgend, bouwt Noach (Russell Crowe, met steeds wildere baard) zijn ark. Van elke diersoort zullen er enkele exemplaren schuilen voor de zondvloed, maar buiten Noach en zijn gezin mogen geen mensen mee. De mens moet uitsterven, opdat de aarde ongemoeid haar balans hervindt. Metaforisch maar helder commentaar op de huidige klimaatcrisis, waarbij Aronofsky en co-scenarist Ari Handel het Woord naar hun hand zetten en aanvullen met zelfverzonnen subplots. Hoewel Aronofsky’s acteursregie te wensen overlaat, bewijst hij met Noah regelmatig zijn visuele meesterschap. 

Russel Crowe in Noah.

Whiplash 

RTL 8, 00.35

(Damien Chazelle, 2014) Hoewel hij opzwepende muziekuitvoeringen bevat, valt Whiplash niet te categoriseren als standaardmuziekfilm. Daartoe zijn dreiging, dwang en vernedering te zeer aanwezig. Elke noot is als een stap in een mijnenveld. Niet zuiver, niet goed getimed? Het kost je de kop. Dat pepert acteur J. K. Simmons als drilsergeant annex jazzdocent een film lang zijn pupillen in, al licht er op momenten iets zachts op in zijn blik. De strakke, ritmische cameravoering van de film fetisjeert de fysieke aspecten van musiceren; veel close-ups van hoofdpersonage Andrew (Miles Teller). Ook als de film in de finale over de top gaat, blijft Simmons fier overeind.

Meer over