Film- en tv-tipsZondag 2 februari

De Volkskrant film- en tv-tips voor zondag 2 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van zondag.

Beeld uit Catch Me If You Can (2002).

The Train

BBC 2, 16.50 uur

(Oorlog, John Frankenheimer, 1964) Het Franse verzet wil een trein tegenhouden waarmee de Duitsers tijdens het staartje van de Tweede Wereldoorlog kunstschatten proberen af te voeren. Kijk even langs de Engelssprekende Duitsers en Fransen en The Train ontvouwt zich als energieke, actierijke oorlogssabotagefilm. Regisseur Frankenheimer zette daarbij stevig in op realisme. ‘Wanneer je treinen op elkaar ziet botsen, zijn dat echte treinen’, zei hij. ‘Er bestaat geen vervanging voor deze mate van realiteit.’ Die aanpak zorgde er wel voor dat het beoogde budget verdubbelde tot 6,7 miljoen dollar.

Beeld uit The Train (1964).

Le beau Serge

TV 5, 19.59 uur

(Drama, Claude Chabrol, 1958) Regisseur Chabrol was met Jean-Luc Godard en François Truffaut criticus voor het filmtijdschrift Cahiers du cinéma; zijn vanavond uit te zenden Le beau Serge was een van de films die de gloriejaren van de Franse nouvelle vague inluidde. Jean-Claude Brialy keert hierin terug naar het dorp van zijn jeugd, en botst daar met het provinciale leven en zijn voormalige vriend (Gérard Blain). Een jaar later bevestigde Chabrol zijn nieuwverworven status met Les cousins, waarin wederom Brialy en Blain vergelijkbare hoofdrollen spelen.

Beeld uit Le beau Serge (1958).

Stealing Van Gogh

Canvas, 21.45 uur

Wie een wereldberoemd schilderij steelt, weet dat zo’n doek nooit kan worden verkocht op de open markt. Waarom zijn zulke kunstwerken dan toch in trek bij criminelen? Om een antwoord te vinden op die vraag onderzoekt Andrew Graham-Dixon de gewaagde diefstal van twee waardevolle doeken uit het Van Gogh Museum in Amsterdam in 2002. In de documentaire Stealing Van Gogh reist hij door Europa en ontmoet hij mensen uit de wereld van politie, justitie en de kunst, die vertellen hoe de illegale kunsthandel is verweven met de georganiseerde misdaad.

In Europa

NPO 2, 22.10 uur

Begin deze eeuw zocht de EU een snelle expansie naar het oosten. Dat leverde niet alleen voordelen op, maar ook spanningen. Met onder meer Polen en Hongarije werden landen binnengehaald die een heel andere relatie kennen met democratie en bestuur dan de oudere lidstaten. ‘In Europa’ richt vandaag de blik op Polen, dat nog maar een jaar of dertig een onafhankelijke democratie is. Geert Mak schetst de problemen aan de hand van een ‘te’ pacifistische museumdirecteur, de erfenis van een verzetsheld en een kunstenaar die het antisemitisme aan de kaak stelt.

Girl in Return

Canvas, 22.45 uur

Net als in haar eerdere documentaire Mercy, Mercy kijkt Katrina Kjaer in Girl in Return kritisch naar het adoptiesysteem. Dat doet ze aan de hand van het verhaal van Amy, een Ethiopisch meisje dat op 10-jarige leeftijd werd geadopteerd door een Deens gezin. In Denemarken kan Amy een betere opleiding krijgen en heeft ze een veel grotere kans op een welvarend leven, maar wat is de prijs die zij en haar biologische familie daarvoor betalen? Kjaer volgt Amy tussen haar 14de en 18de jaar, een periode waarin de tiener vragen begint te stellen.

3Lab: Halfgoden

NPO 3, 23.30 uur

Terwijl transgenders in Nederland nog moeten knokken voor erkenning en een eigen plek in de samenleving, kent India al eeuwenlang een cultuur rond het ‘derde geslacht’. De zogenoemde hijra’s vormen een gemeenschap die binnen het Hindoeïsme een religieuze rol vervult, maar ook veelvuldig te maken heeft met misbruik en geweld. Veel hijra’s komen terecht in de prostitutie. In de documentaire ‘Halfgoden’ van regisseur Stig Junes reist transgendermodel Valentijn De Hingh naar India om een hijrawoongroep te bezoeken.

Catch Me If You Can

RTL 8, 00.35 uur

(Misdaad, Steven Spielberg, 2002) In zijn tot dusver enige samenwerking met Spielberg speelt DiCaprio een oplichter die iedereen inpakt met zijn ontwapenende smoel. Catch Me If You Can is de verfilming van de autobiografie van Frank W. Abagnale, die zich, voordat hij op zijn 21ste werd gearresteerd, voordeed als piloot, advocaat en arts, en voor meer dan 2,5 miljoen dollar aan vervalste cheques inde. Met veel plezier brengt Spielberg de jaren zeventig kleurrijk tot leven. Dat Spielberg soms een loopje neemt met de feiten, vond de echte Abagnale prima; de film houdt zich volgens hem voor 80 procent aan de waarheid.

Meer over