Tipsfilm en televisie

De Volkskrant film- en tv-tips voor donderdag 2 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van donderdag.

Jake Gyllenhaal in Prisoners.

Stacey Dooley Investigates – The Whale Hunters

Canvas, 20.25 uur

In de meeste landen wordt de walvisvangst gezien als een barbaarse praktijk die tot het verleden zou moeten behoren, maar voor Noorwegen is het een vorm van visserij die geld en banen oplevert. Stacey Dooley voer mee op een Noorse walvisvaarder die met een explosieve harpoen op dwergvinvissen jaagt. Ook is ze aanwezig bij de walvisvangst op Faeröer, waar walvissen en dolfijnen een baai in worden gedreven en met de hand worden geslacht. Volgens de lokale bevolking gaat dat al duizend jaar zo, maar is traditie een goed argument om deze praktijk levend te houden?

Pretty Woman 

Net 5, 20.30 uur

(Komedie, Garry Marshall, 1990) Belangrijkste wapenfeit van regisseur Garry Marshall, grootleverancier van gemoedelijke humor voor tv en film. Een van de spontaanste momenten uit deze kaskraker (miljonair valt voor prostituee) is de scène waarin zakenman Edward (Richard Gere) prostituee Vivian (doorbraakrol voor Julia Roberts) laat schrikken door de deksel van een juwelenkistje onverwacht op haar handen dicht te slaan. Marshall vond dat Roberts ietwat vermoeid oogde. ‘Doe eens iets om haar wakker te maken’, fluisterde hij Gere in. Marshall zou Gere en Roberts opnieuw regisseren in het toch minder frisse Runaway Bride (1999).

Julia Roberts in Pretty Woman.Beeld Mary Evans/AF Archive/Touchstone

The Patriot

RTL 7, 20.30 uur

(Roland Emmerich, 2000) Rampenfilmspecialist Roland Emmerich buigt zich in The Patriot over de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog (1775-1783). Historici zetten hun vraagtekens bij de feitelijke correctheid van het verhaal en regisseur Spike Lee verweet Emmerich dat hij de slavenhandel bagatelliseerde. De Britten waren evenmin blij: zij worden afgeschilderd als nazistische zwijnen die vrouwen en kinderen levend verbranden. Mel Gibson is een pacifistische weduwnaar die zich ontpopt tot een furieuze wreker, nadat zijn zoon is vermoord door een Engelse kolonel.

Mel Gibson in The Patriot.

Opstandelingen

NPO 2, 20.35 uur

Sinds een aantal jaar komt Tomassen Duck-To uit Ermelo, de enige eendenslachter van Nederland, negatief in het nieuws. Undercover gemaakte videobeelden van dierenrechtenorganisatie Animal Rights zouden aantonen dat de eenden onvoldoende worden verdoofd en volgens inspectierapporten van de NVWA zou er onhygiënisch worden gewerkt. Toch vindt de gemeente het best dat de slachter zijn capaciteit verdubbelt. Opstandelingen volgt twee vrouwen die in verzet komen. Eén activist besloot tot hardere actie: hij stak eind mei vijf trucks van het bedrijf in brand.

Prisoners

Canvas, 21.15 uur

(Thriller, Denis Villeneuve, 2013) Twee meisjes verdwijnen op Thanksgiving, waarna de enerverende thriller Prisoners zich richt op een wanhopige vader (Hugh Jackman), een agent met zenuwtics (Jake Gyllenhaal) en een man die zo veel op een clichématige kinderlokker lijkt dat hij de dader simpelweg niet kan zijn (Paul Dano). Canadees Villeneuve (Arrival, Blade Runner 2049) toont zich hier een meester van stemmingen. De sfeertekening van het verlaten winterse stadje waar mensen hun huizen niet uit lijken te komen wordt geperfectioneerd dankzij de cameravoering van Roger Deakins, die spanning suggereert met statige, langzame bewegingen. Tot de film in de finale onverwacht uit de bocht vliegt is Prisoners puntgaaf en ijzingwekkend.

Gebroken Kabul

NPO 2, 22.10 uur

Afghanistan is ’s werelds grootste opiumproducent. In het land zelf is naar schatting 10 procent van de bevolking verslaafd. Het probleem is nog groter geworden nu ook de productie van Afghaanse crystal meth een hoge vlucht heeft genomen. In Gebroken Kabul onderzoekt Sinan Can de gevolgen van al die drugs in de Afghaanse hoofdstad. Hij spreekt verslaafden op straat, bezoekt een verslavingskliniek en verdiept zich in de economie achter de ‘Afghan meth’. Het lijkt een kwestie van tijd voordat deze drug net zo’n lucratief exportproduct wordt als opium en heroïne.

Matangi/Maya/M.I.A.

Canvas, 23.45 uur

Toen regisseur Steve Loveridge singer-songwriter M.I.A. in 2011 benaderde om een film over haar te maken, verkeerde de artiest in de veronderstelling dat het een documentair tourverslag zou worden met een voorname rol voor haar muziek. Toen de film in 2018 uiteindelijk verscheen, vertelde hij een heel ander verhaal. Matangi/Maya/M.I.A. graaft in de jeugd en afkomst van de controversiële ster, de moeizame relatie met haar vader en haar politieke activisme. Een belangrijk deel van de film bestaat uit beeldmateriaal dat werd geschoten door M.I.A. zelf.

Meer over