FilmrecensieLockdown

De vernieuwende Nederlandse thriller Lockdown is gemaakt met enkel computers en smartphones ★★★☆☆

Deze ‘toneelfilm’ van theatermakers over ontrouw in coronatijd is qua vorm innovatiever dan qua inhoud.

Servé Hermans en Romy Roelofsen in ‘Lockdown’.

Twee koppels, één affaire en een groot probleem. Dat is de premisse van Lockdown, een film van regisseur Pieter Kuijpers en Toneelgroep Maastricht. Want hoe houd je een affaire en een ongelukkig huwelijk vol, terwijl je thuis opgesloten zit? Dat vraagstuk zal zich ongetwijfeld recent in meer huishoudens hebben voorgedaan.

De ‘komische thriller’ Lockdown speelt zich af tijdens die eerste angstige weken in maart, toen het land op slot ging. Via Zoomsessies leren we de vier aan huis gekluisterde personages en hun onderlinge verhoudingen kennen.

Lockdown flirt nadrukkelijk met de werkelijkheid: Michel Sluysmans en Servé Hermans spelen de twee artistiek leiders van een toneelgezelschap in crisis, en dat zijn ze ook; Sluysmans en Lore Dijkman zijn ook in het echt een stel. Wel spelen ze uitvergrote versies van zichzelf: Sluysmans is de gekwelde piekeraar, Hermans de doener die de moed erin houdt met een fles wijn, of twee. Romy Roelofsen is voor de gelegenheid zijn partner.

Na de schok van de sluiting van hun theater stort het viertal zich, uiteraard, op onlinetoneel, met het onzalige plan voor een zes uur durende Oresteia via Facebook Live. Sluysmans bewerkt, Hermans regisseert. Gerepeteerd wordt er via Zoom, met alle ergernissen en ongewenste onthullingen van dien. En onder dat alles sluimert het echte drama.

Ondanks deze futuristische setting voelt het scenario van Luuk van Bemmelen vertrouwd, met veel citaten uit toneel- en filmklassiekers als Albee’s Who’s Afraid of Virginia Woolf, Bedrog van Pinter en Hitchcocks Rear Window. De geestig bedoelde archetypes uit de toneelwereld zijn wat clichématig, en sommige emotionele uitbarstingen horen eerder thuis in de schouwburg.

Maar de vorm is innovatief: Lockdown werd geheel gemaakt met computer en smartphone. Interessant hoe dan meteen nieuwe criteria ten aanzien van spel en uiterlijke esthetiek gaan gelden: Michel Sluysmans heeft bijvoorbeeld een uitstekend webcamhoofd.

Geregeld rijst wel de vraag: voor welk publiek is dit? Want het medium is film, maar de inhoud is toneel. Misschien is die vraag achterhaald. Lockdown is een ‘toneelfilm’, zeggen de makers zelf: een hybride kunstvorm waarin de twee disciplines naadloos in elkaar overgaan. Dat zullen we in de nabije toekomst ongetwijfeld vaker gaan zien.

Lockdown

Thriller

★★★☆☆

Regie Pieter Kuijpers, scenario Luuk van Bemmelen 

Met Servé Hermans, Michel Sluysmans, Lore Dijkman en Romy Roelofsen

62 min., te zien op Picl.

Meer over