FILMRECENSIEBurden

De uitmuntend spelende acteurs redden Burden, dat geregeld wat kort door de bocht schiet ★★★☆☆

Het spel van Garrett Hedlund laat zien hoe complex en ambigu de werkelijkheid kan zijn.

Garrett Hedlund als Mike Burden.

Tijdens de aftiteling van Burden verschijnt de echte Mike Burden in beeld, de man die gedurende twee uur is getransformeerd van hardvochtig en in zichzelf gekeerd lid van de Ku Klux Klan tot, nou ja, een empathische kerel met spijt van zijn verleden. Die verandering wordt gepresenteerd zoals alleen Amerikanen dat echt overtuigend denken te kunnen: als hoopvol verlossingsverhaal, waarin een man slechts van een haatdragende in een liefdevolle omgeving hoeft te belanden om tot inkeer te komen.

Wat vooral opvalt tijdens die aftiteling, is hoe feilloos acteur Garrett Hedlund het hoofdpersonage van de film heeft bestudeerd. Die opgetrokken schouders, het hangende hoofd, die rusteloos slingerende armen, het gewiebel op zijn benen: het ogenschijnlijk geëxalteerde spel waarmee Hedlund de man tot leven wekt blijkt precies zoals hij was. Je zou kunnen zeggen dat Hedlund hem onder regie van Andrew Heckler kwetsbaarder en minder kwaadaardig heeft gemaakt dan hij in werkelijkheid was, om het de kijker niet te moeilijk te maken sympathie voor hem te kweken, maar daarmee doe je Hedlunds prestatie te kort. In een film die geregeld wat kort door de bocht schiet, laat zijn spel ook zien hoe complex en ambigu de werkelijkheid kan zijn.

Mike woont in Burden in een armzalig trailerpark (verbeeld met oog voor levendige details, zoals een zwembadje in de laadbak van een pick-uptruck) waar mannen en vrouwen met vettig haar veel te veel drinken en waar velen op gezette tijden samenscholen in puntmutsoutfit. Hij kent niet anders en denkt er verder ook niet over na: de kwade genius van de film is duidelijk zijn baas Griffin (Tom Wilkinson), die recentelijk een KKK-museum heeft opgetuigd. Een door Forest Whitaker vertolkte dominee (‘hou van je vijanden en bid voor degenen die je vervolgen’) vertegenwoordigt de andere zijde van het morele spectrum, waarna Mike enkele plotverwikkelingen verder definitief aan het twijfelen slaat.

Het zijn de geregeld uitmuntend spelende acteurs, vooral ook Andrea Riseborough als Mikes vriendin, die ervoor zorgen dat de schematische verhaalopzet en de gebrekkige subtiliteiten in het verhaal uiteindelijk niet te veel storen.

Burden

★★★☆☆

Regie Andrew Heckler.