SerierecensieTed Lasso

De serie Ted Lasso kijkt door een Amerikaanse bril naar voetbal. Soms werkt dat, maar het blijft 0-0 ★★☆☆☆

Gelukkig is hoofdrolspeler Jason Sudeikis een prettige acteur om naar te kijken.

Jason Sudeikis (midden) als Ted Lasso.

Voetbal mag de populairste sport op de planeet zijn, het is een berucht lastig decor om fictieverhalen in te vertellen. Een acteur kan zonder al te grote problemen een honkbalknuppel hanteren, of overtuigend plaatsnemen bij het derde honk. Om een voetbalwedstrijd op niveau te ‘acteren’ is veel lastiger. Beste voetbalfilm, als u het al wilt weten: The Damned United, over coach Brian Clough, met Michael Sheen.

Ted Lasso, een nieuwe komedieserie op Apple TV Plus probeert het nog een keer. Het personage van Lasso (gespeeld door Jason Sudeikis) komt voort uit een tweetal promofilmpjes die de Amerikaanse zender NBC in de voetbalseizoenen van 2013 en 2014 uitzond om aandacht te vragen voor hun uitzendingen rond de Britse Premier League. Sudeikis, jarenlang lid van de cast van het satirische programma Saturday Night Live, introduceerde hier het personage van een footballcoach (de Amerikaanse variant) die wordt verondersteld de nieuwe hoofdtrainer  van Tottenham te zijn en in een paar minuten ongeveer elk Amerikaans misverstand over voetbal en het Verenigd Koninkrijk etaleert. Die filmpjes zijn behoorlijk grappig en miljoenen keren bekeken; kennelijk is deze tijd, waarin de streamingdiensten met geld smijten, geschikt om elk filmpje dat viraal is gegaan tot een film of een serie om te bouwen.

Klinkt als een gammele basis voor een tiendelige serie (is het ook), maar gelukkig is Jason Sudeikis een prettige acteur om naar te kijken, die een overtuigende vis op het droge speelt, als coach van een fictief Engels team (AFC Richmond) dat in de Premier League speelt. Hij is verrast door het feit dat een wedstrijd uit twee helften bestaat en dat er zoiets bestaat als een gelijkspel. Eigenaar van de club is Rebecca (Hannah Waddington) die het team na een vechtscheiding toegewezen heeft gekregen. En aangezien ze weet dat ze haar ex alleen nog pijn kan doen door zijn geliefde voetbalclub te gronde te richten, besluit ze recht op de afgrond af te koersen en een Amerikaan als coach in te huren. Het is een sjabloon (het failliet als einddoel) dat ooit door Mel Brooks in The Producers  (1968) werd geïntroduceerd, en natuurlijk nooit meer beter is gedaan.

Ted Lasso kijkt door een Amerikaanse bril naar een exotische sport, wat voor Europese kijkers soms een merkwaardige ervaring is. De coach verslikt zich in curry en hij vindt thee smerig - aan clichés geen gebrek. Al snel wordt duidelijk dat Lasso weliswaar geen notie heeft van de spelregels, maar dat zijn vrolijke onbevangenheid, en de manier waarop hij de teamdynamiek beïnvloedt, goed nieuws is voor Richmond - en minder goed nieuws voor de eigenaar.

De opzet van Ted Lasso werkt in sommige scènes, maar het wordt al vrij snel in de serie duidelijk dat we op een nul-nul aansturen.

Ted Lasso

★★☆☆☆