De Reünie trekt nu 2,2 miljoen kijkers

De Reünie brak zondag door de grens van twee miljoen kijkers. ‘We trekken kijkers uit de Amsterdamse grachtengordel en uit het woonwagenkamp.’ Een interview met Rob Kamphues....

Een niet zo heel erg beroemde cabaretier die met een oude schoolklas vol onbekende Nederlanders herinneringen ophaalt: een garantie voor succes was nergens te bekennen toen in 2005 De Reünie van start ging.

Zondag schoot het KRO-programma door de grens van twee miljoen kijkers. ‘De combinatie van een brutale aap en een redactie met een groot hart’, zoals presentator Rob Kamphues (48) het omschrijft, stuwde het programma voorbij hits als Spoorloos, Mooi Weer De Leeuw, Op zoek naar Joseph en Radar.

Kamphues beschouwt het niet als een persoonlijke triomf. ‘Het kan geen kwaad als ik met de KRO ga onderhandelen en voor mijn artistieke vrijheid is het ook niet verkeerd. Ik wil graag wat dingen op Nederland 3 gaan doen. Maar het succes kan je ook in je staart gaan bijten. De KRO wil het liefst dat ik dertig uitzendingen per jaar maak.’

Gestaag heeft De Reünie het publiek veroverd. Sinds 2005 neemt het aantal kijkers jaarlijks met ongeveer 300 duizend toe. Zondag keken ruim 2,2 miljoen mensen naar de aflevering met de 5 Havo klas 1986 van het Amsterdamse Montessori Lyceum.

Kamphues: ‘En dat zonder publiciteitscampagne. Dit succes danken we aan de volksmond. We trekken kijkers uit de Amsterdamse grachtengordel en uit het woonwagenkamp. De Reünie is een Televizier Ring waard, maar gek genoeg zijn we niet eens genomineerd.’

Emo-tv, noemde de voormalige KRO-directeur Ton Verlind het genre zonder ironie. Daartoe rekende hij ook twee andere succesvolle programma’s van de omroep, Boer zoekt Vrouw en Spoorloos.

Volgens Kamphues is de mengeling van oprechtheid en openhartigheid de doorslaggevende factor. ‘We willen niet scoren, maar een programma maken waarin mooie verhalen worden verteld; mooie verhalen, ontroerende verhalen en verhalen om te lachen.’

Het concept is simpel, zegt hij. ‘Neem drie klassen uit één jaar, zeg maar honderd leerlingen. Tien procent heeft een bijzonder verhaal te vertellen. Ga je eigen kennissenkring maar na. Maar zie ze maar eens te vinden.’

De redactie van De Reünie heeft de zwaarste opdracht van alle medewerkers, vindt Kamphues. ‘Soms moet maanden worden gezocht naar de man of vrouw met het mooie verhaal. Want de transseksueel, de miljonair of de man die in de goot is beland, bieden zich zelf niet zelf aan.’

Cruciaal is volgens hem ook het imago van de KRO. ‘De KRO heeft een goede naam, dankzij Memories en Spoorloos. We zijn zuinig op de mensen. Als BNN dit programma zou maken, zouden ze hun verhalen niet voor de camera durven te vertellen. Hooguit valt het ze tegen dat ik plotseling aan kom lopen, en niet Anita Witzier of Yvon Jaspers.’

De openhartigheid van de oud-scholieren verbaast hem niet: ‘Dankzij de klas bestaan er al een vertrouwensband en een onderlinge verstandhouding. Daarnaast is het heel Nederlands om openhartig te zijn op tv. Daar hebben programmamakers als Paul de Leeuw en Jack Spijkerman voor gezorgd.’

Kamphues beschouwt De Reünie als zijn derde grote succes, na Kopspijkers (VARA) en De 8 plagen van Rob Kamphues (RTL 4). ‘De laatste tijd roept iedereen dat ik grote, Frits Sissing-achtige dingen moet gaan doen. Maar die mensen hebben de afgelopen tien jaar niet goed opgelet. Ik vind het succes geweldig, maar mijn geluk hangt niet af van kijkcijfers.’

Meer over