RecensieChaos

De Philharmonie Zuidnederland bood een nieuw stuk, voor anderhalvemeteropstelling, en verraste met oud werk ★★★☆☆

Componist Aart Strootman laat in (In)dependance de strijkers zelf bepalen wanneer ze invallen.

Componist Aart StrootmanBeeld Dries Alkemade

De Philharmonie Zuidnederland heeft een fijne, originele programmering. In plaats van alleen maar hits voor te schotelen, presenteert het orkest stukken waarvan je denkt: o ja, dit was er ook nog. Zo werd zaterdag in het Muziekgebouw Eindhoven het Concertstuk in f-klein van Carl Maria von Weber afgestoft. Maar eerst werd nog even een nieuw werk van Aart Strootman gepresenteerd: het eerste dat is geschreven voor symfonieorkest in anderhalvemeteropstelling.

(In)dependance gaat over verantwoordelijkheid: iedereen heeft zijn eigen partij, groepen worden opgeheven. De strijkers mogen zelf bepalen waar in de maat zij hun noot spelen. Het bouwt op vanuit ijle klank. Het zachte getokkel doet denken aan regendruppels (of zijn het virusdruppels?). Buisklokken geven het geheel een sinister randje. Het levert een spannend geheel op. Spoiler alert: uiteindelijk komt alles samen – in majeur.

Pianosolist in Webers Concertstuk was Dejan Lazic – een Kroaat die in Nederland woont, zoals het merendeel van de solisten voorlopig van dichtbij zal komen. Lazic’ spel voelde als een traktatie. Met gematigd pedaalgebruik slaagde hij erin een klank voort te brengen die wel robuust, maar niet hard is. Flitsende articulatie en perfecte trillers deden vergeten dat er een suf verhaaltje bij hoort over een vrouw die wacht op de terugkeer van haar ridder-op-kruistocht. De rol van het orkest is bescheiden; een heel geschikt stuk dus om twee keer op een avond te spelen.

De chaosverklanking uit Les éléments van Jean-Fery Rebel was niet zo overtuigend chaotisch als gehoopt, daarvoor dirigeerde Jun Märkl misschien iets te beschaafd. Ook de Haydn-symfonie Il Distratto (de verstrooide) had baat gehad bij wat meer energie.

Chaos

Klassiek

★★★☆☆

Door de Philharmonie Zuidnederland, werk van o.a. Aart Strootman

26/9, Muziekgebouw Eindhoven. Tournee t/m 2/10.

Lees verder

Hoe vinden orkestmusici en koorzangers het om op anderhalve meter te spelen? Werkt het wel? We maakten een rondgang.

Voor componist Aart Strootman is het bestaande instrumentarium niet toereikend om uit te drukken wat hij in zijn hoofd heeft. Dus bouwt hij zijn instrumenten zelf. Voor het stuk W.A.L.L. maakte hij een ‘microtonale marimba’ – 7,5 meter breed.