De pakgolf

Maken we de post open, blijken we vorige maand fors te hard te hebben gereden op de binnenring van Amsterdam....

Mooi, dat is dan meteen voor het laatst geweest. In het vervolg blijven we veilig thuis en raadplegen simpelweg Internet. Niet via het Octrooibureau (www.bie.nl), want dat eist een wachtwoord dat we natuurlijk niet hebben.

Daar doen ze bij IBM niet aan. Iedereen kan op www.patents.ibm.com alle patenten van 1971 tot eergisteren op zijn scherm halen. Behalve, om onduidelijke reden, de Japanse.

Europees octrooi met nummer EP 0933648A1 bijvoorbeeld, dat op naam staat van Cornelis Nicolaas Willemse uit Laren. Op een nieuw type doppler-radarmeter voor snelheidscontroles langs de weg. Anders dan de gangbare apparaten, claimt Willemse, kan zijn toestel ook in druk verkeer de snelheidsmaniakken er feilloos uitvissen. Stukken beter in elk geval dan de huidige generatie apparatuur waarmee de politiediensten langs de snelwegen staan.

Willemse is directeur van CHL Netherlands in Katwijk aan Zee. Zijn bedrijf, legt hij uit, is gespecialiseerd in het meten van microgolven. Radar.

Hij ontwikkelt en bouwt vooral radarantennes voor vliegvelden en havens. En nu en dan dus ook onderdelen voor snelheidsmeters. 'Dat was een combinatie van signalen uit de sector en van eigen inschattingen', zegt Willemse over het uitstapje.

De nieuwe doppler-radarmeter kan behalve de snelheid van een passerende auto, ook de afstand ten tijde van de meting vaststellen. De huidige apparatuur meet alleen de snelheid van een object in de radarbundel. Is die te hoog, dan flitst een fotocamera. Maar de foto geeft geen bewijs voor een overtreding als er meer dan één auto aanwezig blijkt in de bundel, die schuin over alle rijbanen tegelijk schijnt.

Met de afstandsmeting erbij is echter ook aan te geven in welke baan de maximumsnelheid werd overtreden. 'Dat verhoogt in druk verkeer de pakkans met factoren', denkt Willemse. 'In elk geval pak je nu ook de overliggende weghelft mee.'

In principe is uit het tijdverschil tussen het uitzenden van een radarpuls en de reflectie ervan te berekenen hoe ver het object weg is. Maar met radargolven meet dat niet lekker, weet Willemse als geen ander en hij verzon een truc. Door twee radarsignalen te sturen van iets verschillende toon is er een verschilgolf met een toonhoogte die veel prettiger is op te meten.

Het kunstje van de pakgolf werkt, is in Katwijk uit proeven gebleken. Maar voorlopig is daarmee de kous voor Willemse even af. Hij wil het concept verkopen aan een echte fabrikant van verkeersmeetapparatuur. Volgend jaar april tijdens de Intertraffic-beurs in Amsterdam verwacht hij meer te kunnen melden. Maar of ze dan al langs de weg zullen staan, durft hij eerlijk gezegd te betwijfelen.

Wij blijven hoe dan ook thuis achter ons beeldscherm. Waarbij snelheidsovertredingen alleen al zijn uitgesloten omdat de de patenten-site van IBM een van de allertraagste op Internet lijkt te zijn.

Meer over